Harm Kiewit en Robin van Hameren installeren zonnepanelen. Sinds ze geen aanbetaling meer vragen, hebben zij hun omzet fors zien stijgen. De reden? Ze gebruiken een nieuwe dienst die zo simpel is dat je je afvraagt: waarom is niemand daar eerder op gekomen?
Groot bedrag
Bij grote aankopen is een aanbetaling standaard. Maar Nederlanders houden er niet van. Je maakt een flink bedrag over en moet er dan het beste van hopen. Wil je bijvoorbeeld zonnepanelen – die kosten al snel 4.000 euro – dan is een aanbetaling van 40% normaal. ‘Veel klanten vinden dat een financieel risico,’ stelt Robin van Hameren van Eco Solutions. ‘Ze weten van bedrijven die ineens failliet gingen waardoor klanten naar hun aanbetaling konden fluiten.’
Onnodig gesteggel
Veel consumenten willen over de onpopulaire aanbetaling onderhandelen. Zint de uitkomst hen niet, dan stappen ze naar de concurrent. Ondernemers balen op hun beurt van het gesteggel over de aanbetaling. Die is volgens hen noodzakelijk om enige zekerheid in te bouwen. Maar als hierdoor een potentiële order afketst, schiet het middel zijn doel voorbij, zo realiseren zij zich.
Slimme oplossing
Dat moet beter kunnen, vond ING-medewerker Martin Mastbroek. Hij bedacht een nieuwe dienst, BuyRely, die hij ontwikkelde in de ING Accelerator, een programma voor kansrijke startups. Zijn idee is even simpel als doeltreffend: de klant betaalt niet rechtstreeks aan de leverancier maar zet het geld op een speciale rekening. Zoals ook gebeurt bij de aankoop van een huis.
Het voordeel: mocht de leverancier in gebreke blijven of op de fles gaan, dan krijgt de klant gegarandeerd zijn geld terug (wat bij een aanbetaling niet zo is). De leverancier weet ondertussen dat het volledige bedrag al geparkeerd staat op de rekening en dus zeker betaald krijgt zodra de klus gedaan is. Ook aan die kant dus zekerheid.
Vertrouwen in de keten
Het sleutelwoord is ‘vertrouwen’, stelt Harm Kiewit van EnergieAnders. Hij werkt sinds een jaar met BuyRely. ‘De klant hoeft niet bang te zijn dat hij zijn aanbetaling kwijt is. En ik weet dat mijn klant het geld ook daadwerkelijk heeft. Maar ook de importeur bij wie ik de zonnepanelen bestel heeft zekerheid. Die kan op de BuyRely-rekening zien dat de eindklant het geld al heeft overgemaakt; zijn deel staat al geparkeerd en is klaar om te worden overgemaakt. De hele keten heeft zekerheid, te meer omdat er een sterke speler als ING achter staat.’
Kopers die geen enkel financiële risico willen lopen met een aanbetaling, hebben aan BuyRely een goede dienst, vindt ook de Consumentenbond.
Werkkapitaal rules
Importeurs van zonnepanelen durven door de financiële zekerheid grotere aantallen te leveren. Harm en Robin hoeven die mega-orders niet voor te financieren, zoals in het verleden. Lang leve werkkapitaal! Harm: ‘Vroeger had ik een kredietlimiet van 20.000 euro. Bij een order van 100.000 euro moest ik 80.000 euro zelf voorfinancieren. Dat hoeft nu niet meer. Hierdoor kan ik veel grotere projecten aan. Mijn omzet is bijna verdubbeld.’
Robin heeft dezelfde ervaring: ‘Kon ik vroeger maximaal 2 à 3 projecten van 100.000 euro tegelijk aan, nu doe ik 12 van dit soort omvangrijke opdrachten naast elkaar!’
BuyRely, powered by ING, is gestart in de zonnepanelenmarkt. Inmiddels worden de diensten uitgebreid naar de hele bouwsector. Meer weten? Bel (020) 895 03 19. Of kijk op ing.nl/buyrely.
Dit is het tweede artikel in de reeks Ondernemen is anders kijken. Hiermee biedt ING een andere kijk op ondernemen aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden. ING is partnerexpert van Business Insider Nederland.