Antieke kasten en commodes die je naar smaak kunt personaliseren. Dat gebeurt bij Het Inboedelhuis van Armand en Marijke Vanseer in Waddinxveen. De zaak die al 60 jaar bestaat en die ze samen met haar man, in de laatste twintig jaar enorm heeft zien groeien. En het groeit nog steeds en dat zónder eigen webshop. “Klanten komen onder andere rechtstreeks van Marktplaats.”
Als je op je gemak door het pand in Waddinxveen loopt, kom je meer dan duizend antieke, brocante kasten tegen. “De meubels zijn minimaal honderd jaar oud”, zegt Marijke Vanseer (53). “Heb je een kast gevonden, dan knappen we deze voor je op en personaliseren hem zoals jij dat wilt.”
Een duurzame manier van werken. “Je hoeft er geen bomen voor te kappen.”
Over duurzaamheid gesproken: Vanseer is nu al ruim twee decennia mede-eigenaar van Het Inboedelhuis. Ze liep als liefhebber van brocante meubels destijds de zaak binnen op zoek naar een mooi kastje. Niet alleen vond ze een meubelstuk, ook de verkoper ervan wekte haar interesse. Inmiddels zijn ze twintig jaar privé en zakelijk een stel.
Vanseer gaf haar baan als directiesecretaresse op en nam de marketing van Het Inboedelhuis onder de loep. Ze zag hoe het beter kon: “We waren toen alleen lokaal actief en plaatsten advertenties in lokale kranten en bladen. Maar om te groeien, hadden we meer nodig. Het Inboedelhuis heeft natuurlijk een specifiek product dat je maar eens in de zoveel tijd koopt. We moesten onze markt dus vergroten en er moest een website komen.”
Naamsbekendheid vergroten
Investeren in naamsbekendheid was het doel en Vanseer dacht direct aan Marktplaats vanwege het grote bereik. Aanvankelijk was het nog veel werk om met Marktplaats bezig te zijn. Ze moest de particuliere advertenties handmatig zo plaatsen dat ze beter gezien werden. “Marktplaats kwam toen met het advies om zakelijk te gaan adverteren, waardoor veel rompslomp je uit handen wordt genomen.”
Verdubbeling van de omzet
Het was direct een succes. “Vanaf het eerste moment dat we op Marktplaats begonnen met zakelijke advertenties, merkten we dat er meer klanten naar onze winkel kwamen. We hadden al binnen een paar weken een verdubbeling van de omzet.”
Een deel van de omzet herinvesteerde Het Inboedelhuis weer in nieuwe zakelijke advertenties, waardoor weer nieuwe inkomsten werden gegenereerd. Het liep – en loopt nog steeds – als een trein. “We kregen terugkerende klanten, zowel consumenten als bedrijven. Denk aan hotels en buitenschoolse opvang.”
Geen eigen webshop
Zoek je online op Het Inboedelhuis dan kom je alleen een mooie website tegen, maar géén webshop. Opvallend genoeg doet Vanseers zaak het dus zónder webshop. “Dat is ook niet nodig. Klanten komen rechtstreeks van Marktplaats en blijven komen.” Wel zet de ondernemer ook sociale kanalen als Facebook en Instagram en Pinterest in. “Breed inzetten is het beste. Het is wel meer werk. Daar moet je blijven posten om zichtbaar te zijn. Op Marktplaats is het veel eenvoudiger om in beeld te blijven. Je bent altijd landelijk zichtbaar.”
Ze somt de voordelen van Marktplaats Pro voor zakelijk adverteren op. “Je kunt in een oogopslag zien voor welke meubels je adverteert, wat je bereik is, welke maanden het druk wordt en hoe hoog je in de zoekresultaten staat. Allemaal overzichtelijk in een dashboard.” Daarmee weet Vanseer in feite precies wat de omzet gaat worden en hoe de cashflow is.
Digitale etalage
De grootste omzet komt nog steeds via Marktplaats: ongeveer de helft. “Marktplaats is echt een digitale etalage waar mensen elke dag langslopen. Je moet dus zorgen dat je goed duidelijk maakt wat je product is, wie je wilt bereiken, dat je het product ook bij de mensen thuiskrijgt, of dat ze het de moeite waard vinden om naar je zaak te rijden. Het werkt voor ons. We groeien nog steeds met Het Inboedelhuis.”
Ben jij een ondernemende verkoper die meer wil? Probeer dan eens Marktplaats Pro. Hiermee plaats jij je advertenties op de best bekeken plekken van Marktplaats en leid je bezoekers makkelijk naar je webshop. Lees meer.
Lees ook: 7 manieren om je online omzet te verhogen.
Meer artikelen over online groeien vind je in deze content hub.