Volvo koestert grote plannen voor elektrisch rijden. Dat blijkt uit de ambitie van de Zweedse autobouwer om vanaf 2019 louter nog hybrides of elektrische auto’s te maken.
Maar naast superveilige sedans en SUV’s, reserveert Volvo ook een plaats voor snelle, luxe elektrische wagens of hybrides. Die vallen onder de noemer Polestar, een onafhankelijk geleid dochterbedrijf van Volvo.
De wagen, een hybride met 600 paardenkrachten, zag het levenslicht op de autoshow van Shanghai, want de gestroomlijnde coupé moet in China over twee jaar voor het eerst van de band rollen.
Uitdager van Tesla
Afgelopen zomer meldde Volvo dat dochtermaatschappij Polestar was gestart met het ontwikkelen van hoogwaardige, elektrische auto’s. Eerder fungeerde het merk meer als een marketingfoefje, zoals we AMG bij Mercedes en de M-afdeling van BMW kennen.
Nu mag Polestar dus meer op de voorgrond treden als uitdager van het Amerikaanse Tesla. In Zweden richten Polestar en Volvo hun pijlen ook vooral op NEVS, dat op basis van de Saab 90 elektrische wagens in China gaat produceren.
Los van het evenement in Shanghai, lanceerde Polestar haar eerste geesteskind ook op Instagram, in de vorm van 60 close-ups die samen de auto vormen. Minimalistisch Scandinavisch design voert duidelijk de boventoon, met weinig plek voor tierlantijnen. De Polestar 1 is eerst en voorop herkenbaar als een snelle coupé.
De Polestar 1, een plug-in hybride, is gezegend met 600 paardenkrachten. Volledig op de batterij moet hij een actieradius van 150 kilometer hebben. Dat klinkt wellicht niet veel, maar vergelijkbare modellen van concurrentie - zoals onder meer de BMW i8 of de Mini Cooper Countryman S E - halen doorgaans de 50 kilometer niet. Onder de volledig elektrische wagens vinden we echter wel meerdere auto's die daar ruim overheen gaan, zoals de nieuwe Nissan Leaf of de Opel Ampera-e (beiden rond de 380 kilometer).
Het volgende model van Polestar, uiteraard met de naam Polestar 2, moet een vierdeurs sedan worden met een volledig elektrische aandrijving. De Polestar 3 wordt een SUV.
Ondertussen staat Volvo zelf ook niet stil: het merk lanceert twee nieuwe elektrische modellen in 2019 en stopt vanaf dan bovendien met het bouwen van auto's die alleen een interne verbrandingsmotor hebben. Een nieuwe Volvo van na 2019 is dus sowieso een hybride of elektrische wagen.
Kopen kan niet
Polestar-CEO Thomas Ingenlath vertelde aan de Zweedse radio dat zijn bedrijf 80.000 exemplaren van de Polestar 1 hoopt te produceren. Maar zo'n auto kopen, dat gaat helaas niet door. Hij zal ook niet in de showroom komen te staan bij de Volvo-dealers verspreid over de wereld.
De Polestar 1 is namelijk alleen beschikbaar via een soort lease-overeenkomst. Voor een vast bedrag per maand kun je de auto gebruiken en voorziet Polestar in het nodige onderhoud, dat dan weer wel via de Volvo-dealers zal lopen.
Andere diensten die het bedrijf wil bieden zijn bijvoorbeeld een dakkoffer op aanvraag en een wasservice. Hoeveel het abonnement bedraagt, laat Polestar nog niet los. Je kunt je op de website van het merk opgeven voor een exemplaar. Twee of drie jaar rijd je rond in 'jouw' auto en aan het eind van die periode geef je hem terug aan Polestar, waarna je een nieuwe kunt kiezen.
De zestig foto's verenigd:
Update: dit artikel vermeldde eerder abusievelijk dat de Nissan Leaf een actieradius heeft die vergelijkbaar is met de Polestar 1.