Vier dagen werken en toch voor vijf dagen betaald krijgen. Bij een Nieuw-Zeelandse vermogensbeheerder werden de werknemers daar laaiend enthousiast van en zorgde het ook nog eens voor betere resultaten.
Bij het bedrijf, Perpetual Guardian, gaf vorig jaar de helft van de 240 werknemers aan ontevreden te zijn over de werk-privébalans. Dat moet anders, dacht de oprichter van het bedrijf, Andrew Barnes.
Aan The New York Times vertelt hij dat hij in zijn zoektocht naar verbeteringen een onderzoek tegenkwam waaruit bleek dat mensen iedere werkdag minder dan drie uur productief zijn. Uit een ander onderzoek waarover hij las, bleek dat afleiding op het werk hetzelfde effect heeft op je hersenen als een nacht niet slapen of een joint roken.
Daarom bedacht hij dat het logischer zou zijn om zijn werknemers te betalen voor hun productiviteit, in plaats van het aantal uur dat ze op kantoor doorbrengen. “Anders zeg je eigenlijk: ik ben te lui om te bedenken wat je vandaag moet doen, dus hier heb je wat geld om op kantoor te gaan zitten.”
“Een contract zou je moeten afsluiten op basis van het aantal productieve uren. Als je productiever bent in minder tijd, dan is het toch onlogisch om minder te betalen? Je rondt namelijk evenveel werk af.”
Minder stress en creatiever
Het experiment startte dit voorjaar en Barnes had meteen door dat zijn werknemers er veel aan hadden. Vooral werkende moeders, die parttime werkten maar toch al evenveel werk af kregen als mensen die fulltime werkten, waren blij met het experiment. Maar ook de andere werknemers hadden minder last van stress en waren meer betrokken bij het bedrijf, blijkt uit onderzoek van de Technische Universiteit van Auckland, die Barnes inschakelde toen hij aan het experiment begon.
Onderzoeker Jarrod Haar zegt dat medewerkers creatiever waren en vaker op tijd op hun werk waren. "Ze namen geen lange pauzes meer en gingen niet te vroeg weg naar huis. En hun prestaties daalden niet tijdens het experiment – ze kregen in vier dagen evenveel gedaan als vijf."
Tammy Barker, een van de medewerkers, zegt tegen de Amerikaanse krant dat ze haar vrije dag gebruikte om boodschappen te doen en klusjes rond het huis af te ronden. Zo kon ze in het weekend meer tijd doorbrengen met haar gezin en vaker bij haar ouders op bezoek.
Tijdens het experiment viel het haar op hoe chaotisch ze normaal gesproken te werk ging. "We richtten ons een paar maanden lang heel erg op productiviteit. Daarom wilde ik ervoor zorgen dat ik maar met één ding tegelijkertijd bezig was. Aan het einde van de dag had ik altijd het gevoel dat ik veel meer had gedaan dan normaal."
Barnes zegt dat het experiment ook de vaste lasten van het bedrijf naar beneden drukte. Zo was de elektriciteitsrekening 20 procent lager dan normaal omdat mensen minder vaak op kantoor waren.
Hij overweegt nu om de verandering permanent te maken, en Barnes is niet de enige. Zo is er bijvoorbeeld dit Duitse reclamebureau dat een 25-urige werkweek invoerde, waarbij werknemers tussen 8.00 en 13.00 werken. Alle vergaderingen werden flink ingekort en voor kletsen met collega's is geen tijd meer, maar dat doen de werknemers nu na hun werkdag. "Sommige mensen zitten hier om 16.00 nog steeds om te kletsen en te praten over wat ze net hebben meegemaakt", zegt de oprichter.