De 100 miljoen euro die online supermarkt Picnic heeft opgehaald bij investeerders is een van de hoogste bedragen ooit voor een Nederlandse startup.
Het geld is afkomstig van de vier familiefondsen Finci, NPM Capital, Hoge Dennen en Hoyberg. CEO Joris Beckers van Picnic noemt het een “fenomenaal bedrag”.
Alleen het Amsterdamse bedrijf Adyen haalde in de afgelopen jaren meer op. In 2014 kreeg de betaaldienst een investering van 250 miljoen dollar, destijds zo’n 200 miljoen euro.
Adyen is een zogenoemde payment service provider: webwinkels kunnen door de dienst van Adyen te gebruiken in een klap verschillende betaalmethodes zoals iDeal, Paypal of creditcard in hun webshop integreren.
Een jaar later ging Adyen opnieuw met de pet rond, waarna de waardering van het bedrijf uitkwam op 2,3 miljard dollar. Over de hoogte van de investering is officieel niks bekendgemaakt, maar experts schatten dat het om een bedrag van 50 miljoen euro gaat (goed voor plek zes).
Een andere snelle groeier is de veilingsite Catawiki, die in 2015 een bedrag van 75 miljoen euro binnensleepte. De waardering van het online veilinghuis gaat richting de 1 miljard dollar - daarmee is de begeerde unicorn-status binnen bereik.
Hoeveel Picnic waard is, is niet exact bekend. De vier investeerders krijgen een minderheidsbelang van enkele tientallen procenten in de online supermarkt. Dat betekent een waarschijnlijke waardering van ergens tussen de 250 en 500 miljoen euro.
Bekijk hieronder de lijst van Nederlandse startups die het meeste geld op hebben gehaald in het recente verleden.