Met de software van Hotelchamp kunnen hotels meer boekingen binnenhalen via hun eigen website. De Nederlandse startup biedt zo een alternatief voor machtige boekingssites als Booking.com en Expedia.

“Door onze software te gebruiken op hun eigen websites, worden hoteleigenaren minder afhankelijk van de grote bekende boekingswebsites”, aldus CEO Kristian Valk van Hotelchamp. “Er is vanaf het eerste moment weer rechtstreeks contact tussen het hotel en zijn gasten, wat het een stuk persoonlijker maakt.”

Maandag maakte het bedrijf bekend 1,75 miljoen euro aan groeigeld te hebben opgehaald. “Het feit dat er ook drie investeerders uit de hotelindustrie zijn ingestapt, bewijst dat we met Hotelchamp voldoen aan een brandende vraag in de hotelbranche”, aldus Valk.

Billboard-effect

Het verdienmodel van Hotelchamp is gebaseerd op het zogenoemde billboard-effect, dat in 2009 door een onderzoeker van Cornell University is ontdekt. Het komt erop neer dat het voor een hotel gunstig is om vindbaar te zijn via een boekingssite.

Een deel van de mensen zoekt namelijk wel naar een overnachting via Booking.com of Expedia, maar gaat als ze op het punt van boeken staan toch nog even naar de website van het hotel.

En dat is waar Hotelchamp hoteliers kan helpen. De technologie van het Amsterdamse bedrijf personaliseert de website van hotels op basis van het gedrag van de bezoeker. Dat moet leiden tot minstens 25 procent meer boekingen.

Geen commissie

Hoewel er veel discussie is over of het billboard-effect dood is of niet, lijken hotelketens te geloven in de aanpak van Hotelchamp. Bekende namen als het Palazzo Versace in Dubai, het Britse Millennium Hotels en de Nederlandse ketens StayOkay en WestCord Hotels gebruiken de software van de startup.

Daarbij speelt ongetwijfeld mee dat hoteliers geen commissie per boeking hoeven af te dragen. Die kan bij bijvoorbeeld Booking.com oplopen tot een kwart van de kamerprijs. Bij Hotelchamp betalen ketens een vast bedrag per maand, van 229 euro voor een klein hotel tot enkele duizenden euro's voor een grote keten.

Het model lijkt aan te slaan. De omzet van de in 2015 opgerichte startup groeit elke maand met gemiddeld 77 procent. Hotelchamp heeft inmiddels 25 medewerkers en drie kantoren, in Amsterdam, Groningen en Berlijn.