In de Russische badplaats Sotsji beginnen vandaag de Olympische Winterspelen. Welke Nederlandse bedrijven zijn er in Sotsji bij om geld te verdienen?

Er doen 41 sporters uit Nederland mee aan de Winterspelen in het Russische Sotsji. Daarmee is de aanwezigheid van onze sporters een stuk prominenter dan het aantal Nederlandse bedrijven dat profiteert van de Olympische Spelen in de Zuid-Russische stad.

In november reisde nog een handelsdelegatie af naar Sotsji, maar het resultaat daarvan is wat teleurstellend. Hoewel de Russen bijna veertig miljard euro spenderen aan de Winterspelen, haalden Nederlandse bedrijven volgens Het Financieele Dagblad slechts enkele tientallen miljoenen binnen aan opdrachten.

Nederlandse bedrijven met orders voor Sotsji

• Van Merksteijn Staalcoating in Raalte voorzag het dak van olympisch stadion Fisht van een speciale verflaag.

• Philips leverde lampen, maar mag daar van het Olympisch Comité niet over uitweiden.

• Poly-Ned uit Steenwijk zorgde voor isolatie en warmtereflectie van de schaatshal in Sotjsi.

• Vanderlande, leverancier van automatiseringssystemen, werkte al in 2008 en 2009 mee aan de modernisering van Sotsji International Airport.

• Compo Software uit Margraten zorgt voor de planning en administratie van de 800 personeelsleden en vrijwilligers in de twee grootste stadions.

• Tentenbouwer Neptunus in Kessel bouwde het Holland Heineken House en studio's voor de NOS.

Maar ze zijn er wel, de Nederlandse bedrijven die skiërs en bobsleeërs van materiaal voorzien, of die betrokken zijn bij de organisatie van de Spelen zelf.

Russische televisie werkt met Hollandse stroom

WhisperPower in Drachten heeft voor de Russische televisie drie grote regiewagens uitgerust met extra stroomvoorziening: 12-kiloWatt-dieselgeneratoren, omvormers en accu’s.

Televisiebeelden van de Olympische Winterspelen zullen via zulke bussen de wereld ingestuurd worden. Johannes Doornbosch, manager internationale verkoop: “Het zijn hele mooie touringcars, vol elektronica en met schotels op het dak. Onder op het chassis zijn onze generatoren, accu's en omvormers ingebouwd.”

Als mensen stroom willen in een wagen of een boot, dus daar waar geen netkoppeling is, dan komen ze naar WhisperPower. Het bedrijf maakt complete stroomsystemen, desgewenst met accu's en zonnepanelen.

Hoe kwamen de Russen bij WhisperPower? Doornbosch vermoedt dat ze gewoon gegoogeld hebben. “In dit marktsegment zijn we wel een bekend bedrijf hoor. We zijn benaderd door de NOS van Rusland zeg maar, via onze vestiging in Duitsland. Maar de stroomsystemen zijn hier in Drachten geassembleerd.”

Op het hoofdkantoor in Drachten werken veertig mensen. WhisperPower heeft een paar buitenlandse vestigingen en werkt daarnaast met distributeurs over de hele wereld. De Sotjsi-deal is niettemin een flinke: “Dit is voor ons een mooie opdracht, bij elkaar wel 70 mille.”

Mobiel starthek voor boardercrossers

Sander Minnoye heeft een bureau in productdesign van sportproducten, Didid. Hij maakte een mobiel starthek voor boardercrossers. Boardercross is een vorm van snowboarden, waarbij je met vier of zes sporters tegelijk begint aan een parcours vol bochten en schansen. De start is heel belangrijk; wie als eerste bij de eerste bocht is, bepaalt de koers.

Maar trainen op snel weg zijn bij de start is lastig; er zijn immers niet overal zomaar wedstrijdparcours beschikbaar met een starter en een zespersoons starthek. Daar brengt Didids mobiele starthek verandering in, vertel Minnoye: “Je neemt je hek mee in een tas, zet het neer op de piste en je kunt gaan trainen. Meerdere hekken naast elkaar kan ook.”

In de hekjes zit software waarmee verschillende starts mogelijk zijn, ook voor andere wintersporten zoals alpineskiën. Er zit een speaker in voor het startsignaal. De sporter kan zelf op een knop drukken om de startsequentie te beginnen, maar er is ook een afstandsbediening voor de coach.

Trainingstool voor Nederlandse team

In Sotsji zelf zijn de hekken niet nodig. Daar staan de starthekken van ski-federatie FIS. Maar zonder de Winterspelen was de vraag voor het product er niet geweest, zegt Minnoye. “We hebben het als trainingstool voor het Nederlandse boardercross-team ontwikkeld, op weg naar Sotsji. Zij hebben de afgelopen anderhalf jaar de prototypes gebruikt. Vanaf de zomer komt het mobiele starthek op de markt, voor tussen de drie- en vierduizend euro.”

Een miljoenenmarkt is dit niet, of wel? “Het is zeker een niche, maar je zou je erin vergissen hoe groot de markt nog is. Er zijn wereldwijd twintig of dertig olympische teams. En die willen toch drie of vier hekken tegelijk hebben. Maar het aantal kleinere teams is enorm. Denk bijvoorbeeld aan kleine skigebieden in Frankrijk, daar doen ze zelfs aan schoolskieën. Dat is een heel grote groep. Het lijkt meer niche dan het is.”

Lees ook

Poetin wil goed mobiel bereik in Sotsji, koste wat kost

Olympisch regenbooglogo voor Google

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl