Kevin Janssen ontdekte bij toeval dat er handel zit in tweedehands LEGO. Hij bouwde een onderneming door zijn eigen spullen te gaan verkopen. Maar dat klinkt makkelijker dan het is.
Kevin bouwde in vijftien jaar een enorme verzameling LEGO op. Ruimtegebrek noopte hem echter een deel van zijn steentjes te verkopen. Via BrickLink, een site voor LEGO-fans, bood hij een aantal bouwpakketten te koop aan.
De eerste order kwam uit Beijing en leverde 750 euro op. Pas toen besefte Kevin dat er goede handel zit in zijn LEGO-collectie. Drie jaar later kan hij ervan leven. Wil jij ook van je hobby je beroep maken? Dit zijn volgens Kevin de belangrijkste stappen.
1. Bouw je bedrijf vanuit je passie
Kevin was eerst verliefd op LEGO; pas veel later begreep hij dat hij er ook in kon gaan handelen. Door zijn passie voor de Deense bouwsteentjes weet hij er ontzettend veel vanaf.
Kevin kent elk steentje en elke bouwdoosje dat ooit in de winkel heeft gelegen. En omdat LEGO nog altijd zijn hobby is, raakt hij er nooit op uitgekeken en wil hij altijd meer leren. Die kennis is essentieel voor stap 2 en 3.
2. Ken de waarde van je product
Spullen verkopen is niet zo heel moeilijk, en zeker niet op internet waar tal van platformen zijn waar je gratis of tegen geringe kosten artikelen te koop kunt zetten. Wel is het moeilijk om een gezonde marge te maken.
Om marge te kunnen maken, moet je tegen een zo laag mogelijke prijs inkopen en tegen een zo hoog mogelijke prijs verkopen. Dit lukt je alleen als je precies weet wat iets waard is (waardoor je nooit te veel betaalt maar ook geen spullen ver beneden de prijs verkoopt), maar ook hoe prijzen zich ontwikkelen.
Kevin volgt op internet hoe de waarde van LEGO-pakketten zich in de diverse werelddelen ontwikkelt, alsof het beurskoersen zijn. Kevin weet bijvoorbeeld dat klanten voor bepaalde bouwdozen nu 150 euro betalen, maar over een paar jaar waarschijnlijk het dubbele. Die dozen zet hij, als goede wijn die nog moet rijpen, voorlopig even apart.
3. Bulk is cash-flow, zeldzaam is winst
Kevin heeft zijn LEGO-voorraad overzichtelijk gerangschikt in bakken en zakjes. Klaar om via de post naar kopers van over de hele wereld te worden verstuurd. De meeste steentjes zijn niet veel waard omdat ze heel veel te koop worden aangeboden.
Toch koestert Kevin ook deze ‘bulkhandel’. “Elke euro telt” is zijn devies en bij elkaar maken kleine bedragen toch een aanzienlijke som geld. Maar de echte winst haalt hij uit zeldzaam LEGO. Als kenner weet hij precies voor welke bouwstenen de fans de grootste bedragen neertellen.
Hier is zijn kennis weer eens cruciaal. “Een wit helmpje doet 10 cent, een zwart helmpje dat je bijna nooit tegenkomt verkoop ik voor 6 euro”, zegt hij. “Als je niet alles van LEGO weet, zie je dat verschil niet eens.”
4. Bouw aan je naam
Een goede naam is goud waard. Tevreden klanten zijn immers je beste reclame. En dus zorgt Kevin ervoor dat zijn artikelen altijd goed verpakt en aangetekend worden verstuurd. Maar hij laat zich ook kennen als echte liefhebber en geen handelaar die het alleen voor het geld doet.
Zo zal hij nooit een grondplaat in stukken knippen (zodat die meer oplevert). De liefde voor zijn handel heeft ervoor gezorgd dat Kevin Janssen onder LEGO-fanaten inmiddels een ijzersterk merk is. Dit zorgt er ook voor dat steeds meer verzamelaars de weg naar de jonge verkoper hebben weten te vinden.
5. Investeer en spreid
Het eerste geld dat Kevin met zijn LEGO-handel verdiende, stak hij niet in leuke dingen voor zichzelf, maar investeerde hij in zijn onderneming. Hij stak zijn kleine kapitaal bijvoorbeeld in twee garageboxen die hij nu verhuurt.
Die zorgen elke maand voor relatief geringe maar vooral stabiele huurinkomsten. Met het verkopen van LEGO verdient hij meer. Hij handelt ook in opdracht van anderen en mag dan de helft van de opbrengt houden. Maar hij wil niet volledig afhankelijk van de LEGO worden.
Daarom is Kevin ook bezig een boek te schrijven, wat de derde peiler onder zijn maandelijkse inkomsten moet worden. “Ik hou van kleine projecten. Het zijn allemaal potjes bij elkaar die samen het totaalpakket vormen.”
6. Zelfs een zzp’er doet het niet alleen
Kevin is zzp’er en hoeft (voorlopig) ook geen personeel. Maar het betekent niet dat hij er alleen voor staat. Iedere ondernemer heeft baat bij adviseurs. En advies hoeft niet meteen veel geld te kosten.
De KVK is een bekend aanspreekpunt voor startende ondernemers. Maar ook de bank doet meer dan alleen leningen verstrekken. Ze kunnen je bijvoorbeeld adviseren over een goede boekhouder en je belastingaangifte. Een bank als ING helpt starters ook bij het opstellen van een ondernemingsplan en kan je in contact brengen met andere ondernemers, zodat je netwerk wordt vergroot.
Dit is een artikel in een reeks over ondernemen van ING Zakelijk. ING Zakelijk is een partnerexpert van Business Insider Nederland.
LEES OOK: Leiders moeten iets tegennatuurlijks doen om een succes te maken van de bedrijfscultuur