Of auto’s die dit jaar nog in de laagste bijtellingscategorie vallen daadwerkelijk zo schoon en zuinig zijn, boeit de Nederlandse leaserijder amper. Als het maar goedkoop is. Na 1 januari is het afgelopen en dus worden er nu massaal auto’s met een lage bijtelling ingeslagen.
Leasemaatschappijen zijn aan het hamsteren geslagen, en dat is niet zo gek. 2015 is het laatste jaar dat je een redelijk ‘normale auto’ tegen een lage bijtelling kunt leasen.
Het gevolg is dat er nu in de laatste maanden veel auto’s door leasemaatschappijen op kenteken worden gezet. Want dat is het moment dat de hoogte van de bijtelling voor de komende vijf jaar wordt vastgesteld. Aumacon verwacht dat alle leasemaatschappijen gezamenlijk in 2015 120.000 auto’s zullen aanschaffen tegen iets meer dan 109.000 in 2014.
Bij bijtelling gaat het om het percentage van de catalogusprijs van de auto dat je bij je brutoloon moet optellen. Op die manier belast de fiscus het privégebruik van de auto van de zaak omdat dit in feite loon in natura is.
Om schone auto's te stimuleren heeft de overheid de afgelopen jaren lagere bijtelling gerekend voor auto's die - in elk geval op papier - weinig CO2 uitstootten. De waarden CO2 die een auto mocht uitstoten voor een lage bijtelling werden weliswaar elk jaar ietsje strenger, maar vanaf 2016 verschuiven de normen rigoureus (zie tabel hieronder).
Het gevolg van die maatregel is dat vanaf 1 januari alleen elektrische auto's echt voordelig zijn om zakelijk te rijden met een bijtelling van 4 procent. Dat betekent dat volgend jaar wel een goed jaar moet worden voor Tesla dat volledig elektrische auto's maakt.
De nu uitermate populaire stekkerhybrides vallen volgend jaar in het 15 procent-tarief, dat is dik het dubbele van dit jaar. 'Gewone' zuinige auto's komen terecht in de 21 procent-catagorie.
Verkoophits: Peugeot 308 SW en Golf met stekker
Het is dan ook niet gek dat de 10 populairste leaseauto's op een verdwaalde Skoda na allemaal auto's zijn die nu nog in de 7 of 14-procents-bijtellingscatagorie vallen. De populairste leaseauto van het moment is bijvoorbeeld de Peugeot 308 SW, een van de grootste middenklassers waarvan de zuinigste dieselversie nog in de 14-procents categorie valt.
Overigens zijn die 120.000 auto's niet alle zakelijke auto's. Veel ondernemers, zowel dga's als zzp'ers, schaffen deze maanden ook nog een nieuwe auto aan op kosten van de zaak. Deze groep heeft wel iets minder haast dan de leaserijder, een tweedehands auto met lage bijtelling is voor veel ondernemers over een tijdje ook een aantrekkelijk optie, zo schreef Z24 Ondernemer & Fiscus eerder (€).
Een andere optie voor ondernemers is een oldtimer aan te schaffen, maar dit moet wél voor 2016 (€).
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl