Duitsland maakt als gevolg van de Energiewende een belangrijke verandering door bij het gebruik van hernieuwbare energie. Maar de doorbraak van duurzame bronnen verschilt sterk per sector. Zo is de Duitse Autobahn nog grotendeels fossiel.

Duitsland investeert grootschalig in wind- en zonne-energie. Op de stroommarkt zijn de effecten van de Energiewende dan ook duidelijk zichtbaar.

Het overheidsbeleid dat het gebruik van duurzame energiebronnen stimuleert, werkt echter vooral op gebieden waar fors met subsidies wordt gestrooid, zo merken analisten van Deutsche Bank op in een nieuw rapport.

Zo heeft het ruimhartige vergoedingssysteem voor ecostroom geleid tot een enorme toename van het aandeel van hernieuwbare energie in het stroomverbruik. Dat is te zien in de onderstaande grafiek.

(klik voor vergroting)

hernieuwbare stroom

Het aandeel van duurzame energiebronnen in het stroomverbruik ligt in Duitsland inmiddels boven de 30 procent. Duitsland lijkt ook op koers te liggen om de ambitieuze verdere toename (rode balken in grafiek) te realiseren.

Duitse Autobahn: nauwelijks duurzaam

Tegelijk is het contrast met sectoren waar een duidelijke subsidie-impuls afwezig is groot. Dat is te zien aan onderstaande grafiek over het aandeel van duurzame energie in de verkeerssector.

(klik voor vergroting)

verkeer dl

Duitsland mikt voor het jaar 2020 op een aandeel van meer dan 9 procent voor hernieuwbare energie bij het energieverbruik in de verkeerssector. Maar de feitelijke ontwikkeling wijst daar nog niet op (zie blauwe lijn in de grafiek).

In de verkeerssector betekent duurzaam vooral dat er biobrandstoffen zoals ethanol worden gebruikt, maar daar is de concurrentie met motorbrandstoffen uit ruwe olie groot. De daling van olieprijzen sinds 2014 helpt daarbij uiteraard niet.

Een potentiële groeimarkt is die van hybride en elektrische auto's. Een belangrijke voorwaarde is dan wel dat stekkerauto's kunnen rijden op groene stroom.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl