Als je ooit op de Périphérique van Parijs hebt gereden en niet van baan durfde te wisselen, dan denk je niet meteen aan Frankrijk als het land met de beste wegen.
Het is toch echt een van de meest verrassende conclusies uit de jaarlijkse graadmeter van het World Economic Forum voor de internationale concurrentieposities van honderdveertig landen.
En Nederland? Ons asfalt is top, maar het best lastig om snel van A naar B te komen.
Het Global Competitiveness Report 2018 van het World Economic Forum is elk jaar weer een wedstrijdje onder economen, diplomaten en politici. Wie doet het beter (Nederland valt uit de top 5 en zakt naar plaats zes)? Wie staat op nummer één (de Verenigde Staten) en wie is nummer 140, de hekkensluiter (Tsjaad)?
Lekker rijden doe je niet in Zwitserland
Als je dieper duikt in de uitgebreide datasets van het World Economic Forum, ontdek je dat Zwitserland, vlak achter Singapore, gezegend is met de beste kwaliteit wegen ter wereld. De minste gaten in de weg en ogenschijnlijk glad asfalt zover als het oog reikt.
Dat betekent echter niet dat je gemakkelijk je bestemming bereikt: je doet er relatief lang over om van A naar B te komen. Die tweede plek op de wereldranglijst van wegkwaliteit, gaat voor Zwitsers gepaard met een plek 40 op de lijst voor bereikbaarheid. Het gaat bij dit laagste om de gemiddelde duur van de wegverbinding tussen de tien grootste steden in een land.
Zwitsers bereiken hun bestemming bijna even soepel als Russen (38), Iraniërs (39) en Venezolanen (41). En er zijn genoeg internetvideo's en memes die laten zien hoe prettig het is om te autorijden in Rusland - toch winnen de Russen het nog van Zwitserland.
Onderstaande grafiek, samengesteld door databureau Statista voor Business Insider, laat zien hoe opvallend de verschillen zijn tussen landen met de beste wegen ter wereld en landen met de beste bereikbaarheid.
(klik vooruitvergroting)
De Verenigde Staten zijn min of meer van asfalt gemaakt. En toegegeven, als Amerikanen je niet rechts zouden mogen inhalen, was het een perfect autoland geweest. Dat laat de toppositie bij 'beste wegverbindingen' in de grafiek ook zien.
Het feit dat elke lente (de start van het zogeheten pothole season) weer de gaten in de weg gevuld moeten worden, vaak diezelfde van het jaar ervoor, zorgt ervoor dat de wegdekkwaliteit laag is, zou je denken. Maar niet slecht genoeg. De VS mag rekenen op een redelijke elfde plek: wie had dat gedacht?
En Nederland? Wij hebben de beste wegen - na Singapore en Zwitserland. Maar we komen op plek 24 wat betreft de bereikbaarheid. Dat krijg je met al die wegen in zo'n klein landje met veel auto's en veel files.
De Fransen komen er gemiddeld het beste af door in beide toptienlijsten voor te komen. Kennelijk kun je als je het trauma van de Périphérique van Parijs even vergeet best oké rijden in Frankrijk.