87 procent van de Nederlandse ondernemingen is nauwelijks bezig met hoe IoT voor hen het verschil kan maken.
Opvallend, want uit onderzoek van Vodafone onder meer dan 1000 Nederlandse bedrijven blijkt dat de organisaties die IoT wél omarmen melden dat hun omzet stijgt, kosten dalen, klanten tevredener zijn of bedrijfsprocessen efficiënter worden.
Onbekend lijkt onbemind te maken, want uit cijfers van het IoT Trendrapport 2018 dat Vodafone onlangs uitbracht, blijkt dat veel bedrijven (28,5 procent) het kennisniveau over IoT in hun eigen organisatie beperkt tot zeer beperkt vinden.
Gebrek aan kennis
Het gebrek aan kennis en vaardigheden van medewerkers wordt gezien als één van de grootste obstakels om IoT te implementeren. Daarmee lijken Nederlandse bedrijven kansen te missen ten opzichte van internationale organisaties die IoT al meer hebben omarmd.
Opvallend is dat vrijwel iedereen onderkent dat IoT steeds vaker en steeds betere oplossingen kan bieden voor problemen rondom energie en milieu, criminaliteit, gezondheidszorg en onderwijs.
Kennispartner kan waardevolle rol spelen
“Het is absoluut cruciaal om kennis te vergaren in de eigen organisatie”, zegt Gerd Kortuem, hoogleraar IoT aan de TU Delft. Die kennis kan intern worden opgebouwd, maar dat kost veel tijd.
Het kijken naar andere organisaties en het leren van de succesverhalen en mislukkingen van early adopters is dan ook iets waar een derde van de bedrijven behoefte aan heeft. Ook lijkt er een grote rol weggelegd voor IoT-specialisten, die kunnen helpen vanaf het maken van de business case tot de daadwerkelijke implementatie en het opschalen daarvan.
Jelmer Letterie, IoT-specialist bij Vodafone: “Wij adviseren klanten om klein te beginnen en een kennispartner te zoeken die kan helpen om succesvolle businesscases op te schalen.” Zeker als gekeken wordt naar security en privacy – aspecten die door 39 procent van de ondervraagden worden genoemd als grootste obstakels om IoT te kunnen implementeren – is het raadzaam om hulp in te schakelen.
Slimme prepaid autoverzekering
Zo werd voor het ontwikkelen van de Bundelz-app van Nationale Nederlanden de hulp ingeroepen van onder meer Vodafone. Met de app – een prepaid autoverzekering – hoeven verzekerden slechts te betalen voor het exacte aantal kilometers dat ze rijden.
“Want waarom zou je, als je niet zoveel rijdt, net zoveel premie moeten betalen als iemand die jaarlijks twintigduizend kilometer rijdt?”, legt Letterie uit. “Door het registreren van het aantal kilometers dat je rijdt via IoT, hoeven mensen alleen daarvoor te betalen. Ze kopen een bundel voor een aantal kilometers en krijgen bericht als ze die limiet bereiken.”
De app werd met meerdere partijen ontwikkeld, waarbij Vodafone niet alleen zijn IoT-expertise inbracht, maar ook zijn lange ervaring met prepaid.
Toekomstbelofte IoT
Bijna de helft van de Nederlandse bedrijven schat in dat over vijf jaar minstens een deel van hun bedrijfsprocessen afhankelijk is van IoT. Daarom zegt bijna één op de vier van de Nederlandse organisaties meer te gaan investeren in IoT.
Uit het IoT Trendrapport blijkt dat bij deze early adopters het aantal aangesloten apparaten is gegroeid. “We zien dat bedrijven die al gebruikmaken van IoT nieuwe diensten creëren en hun bedrijfsprocessen transformeren”, zegt Letterie.
Als we kijken naar de return on investment, valt vooral de grote onzekerheid op: bijna twee derde van de Nederlandse organisaties die investeren in IoT geeft aan niet te weten in hoeverre dit zal bijdragen aan het stijgen van de omzet. “Het lijkt erop dat veel bedrijven nog niet goed weten hoe ze IoT maximaal kunnen benutten”, legt Letterie uit.
En dat klopt. Sommige bedrijven zien niet direct wat IoT oplevert of waar ze moeten starten, toch blijkt uit het onderzoek van Vodafone dat 51 procent van de ondernemers de omzet ziet groeien. Van de samenwerking tussen Philips en Vodafone op het gebied van slimme straatverlichting tot gestolen fietsen die via een mobiele telefoon eenvoudig terug te vinden zijn. Naast omzetgroei zijn het stuk voor stuk voorbeelden van kostenbesparing, efficiënter werken en/of een betere klantervaring.
Allemaal slimme oplossingen met behulp van IoT, die het dagelijks leven voor ons makkelijker, prettiger en waardevoller maken. Lees hier het IoT Trendrapport.
Dit is het tiende artikel in een reeks over IoT in samenwerking met Vodafone.
Bij Vodafone draait het Internet of Things niet alleen om things, maar vooral om mensen en de dingen die zij ermee doen. Of het nu gaat om slimmer en efficiënter werken, kosten besparen in je dagelijkse productie of een disruptief product lanceren: het Internet of Things van Vodafone maakt het mogelijk. Begin vandaag nog op vodafone.nl/iot.
Lees ook: De deeleconomie heeft niet dé toekomst volgens deze Delftse hoogleraar – maar dit wel