Eén getalletje moet het nieuwe management van HEMA de afgelopen maanden zorgen hebben gebaard. De verhouding tussen de nettoschuld van de winkelketen en de operationele winst (exclusief afschrijvingen) bereikte eind 2015 een recordniveau.
De zogenoemde schuldratio zegt iets over het vermogen van een bedrijf om rentebetalingen en aflossingen te voldoen uit de operationele winst. Dus hoe méér schuld vergeleken met de bedrijfswinst, des te penibeler de situatie.
Om de schuldratio te berekenen deelt HEMA de nettoschuld door de EBITDA – het bedrijfsresultaat exclusief afschrijvingen – over de voorgaande twaalf maanden. Om van de EBITDA tot de nettowinst te komen moet je de afschrijvingen meenemen en vervolgens de rentebetalingen en belastingen en eventueel bijzondere lasten.
De nettoschuld was eind 2015 bijna 17 keer zo hoog als de totale operationele winst in het voorgaande jaar. Deze schuldratio geeft ook een indicatie binnen hoeveel jaar een bedrijf zijn schulden af kan betalen. Een schuld/ebitda-ratio van minder dan 3 is in de meeste gevallen acceptabel. Komt de schuldratio boven de 5, dan gaan de alarmbellen rinkelen.
Een hoge schuldratio is niet alleen gevaarlijk voor het terugbetalen van de schuld, het betekent ook dat de mogelijkheden om nieuw kapitaal aan te trekken beperkt zijn.
Overigens rekent HEMA zelf met een aangepast EBITDA, waarmee de schuldratio uitkwam op 8,24. Dit is nog steeds flink hoger dan gewenst.
Nu het goede nieuws: de schuldratio van HEMA is eind juni gedaald tot 12,92, blijkt uit de kwartaalresultaten die het bedrijf donderdag bekendmaakte. Ook de aangepaste schuldratio is omlaag gegaan, tot 7,58.
Na enkele zorgwekkende jaren lijkt HEMA de weg omhoog te hebben ingeslagen. De omzet nam in het tweede kwartaal met 3,9 procent toe, tot bijna 278 miljoen euro. In winkels die al langer dan een jaar open waren werd aan de kassa's 2,6 procent meer afgerekend.
Onder de streep bleef er een verlies van 9,6 miljoen euro staan, flink minder dan de 19 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2015.
Topman Tjeerd Jegen is tevreden over de resultaten, maar hij durft niet te voorspellen wanneer HEMA weer helemaal winstgevend is. Het bedrijf ligt volgens hem wel op koers met de uitvoer van zijn strategische plannen.
Zo wordt in Nederland een nieuwe indeling van de schappen uitgetest. Ook zijn in alle landen de webwinkels vernieuwd om klanten meer te verleiden tot het doen van aankopen via het internet.