Toen Apple de voormalige topvrouw van modemerk Burberry vroeg de retailactiviteiten van de techreus te leiden, was Angela Ahrendts er allesbehalve zeker van dat dit een goede zet zou zijn.
Toch nam Ahrendts het aanbod aan en daar heeft ze veel van geleerd, zegt ze in een gesprek met LinkedIn’s Jessi Hempel op de Hello Monday podcast.
Drie lessen in het bijzonder waren waardevol voor Ahrendts: vergeet niet waar je vandaan komt, zorg dat je snel handelt en vergeet nooit dat je een grotere verantwoordelijkheid hebt.
Met betrekking tot die eerste les beschrijft Ahrendts dat het haar opviel hoe vaak Apple-medewerkers verwijzen naar de idealen en waarden van wijlen Steve Jobs. “Ik had dat allemaal overboord kunnen gooien. In plaats daarvan dacht ik: laten we dat vastleggen, laten we dat beschermen. Wat ik leerde nadat ik Apple Store nummer 140 had geopend: vergeet nooit waar je vandaan komt en gebruik dat als fundament.”
Een hoge managementfunctie in een techbedrijf leerde Ahrendts nog iets: het belang van snel kunnen schakelen. En al helemaal in een tijd waarin apps als Instagram, YouTube en Uber een dominante rol in ons denken spelen. “Ik moedigde iedereen aan in een vroeg stadium al snel te manoeuvreren,” zegt ze. “Dus we gooiden alle handleidingen overboord en ruilden ze in voor drie minuten durende tutorials op YouTube. Zo kregen we de neuzen van 70.000 mensen wereldwijd dezelfde kant op.”
Ze had ook snel door dat leiding geven aan Apple's retailactiviteiten meer behelsde dan alleen het verkopen van iPhones. "De derde vuistregel is dat je nooit moet vergeten dat je een bredere verantwoordelijkheid hebt," zegt ze. En die denktrant komt terug in Today At Apple, het programma dat ze leidde en waarin het bedrijf gratis cursussen aanbiedt op het gebied van fotografie, video- en muziekproductie.
Topvrouw vertrekt na 5 jaar bij Apple
Het is echter onduidelijk of Ahrendts' inspanningen bij Apple in de smaak vielen. Het gesprek met Hempel vond plaats vlak vóór persbureau Bloomberg een verhaal publiceerde waarin Ahrendts er niet helemaal zonder kleerscheuren vanaf komt. Zo zouden sommige wijzigingen in Apple's winkels onder haar leiding op z'n minst controversieel zijn - in het bijzonder hoe ze de Genius Bar optuigde.
Apple kondigde afgelopen februari aan dat Ahrendts het bedrijf in april zou verlaten, waarbij de technologiegigant niet aangaf waarom Ahrendts vertrok - afgezien van de weinig verhelderende mededeling dat ze "nieuwe persoonlijke en professionele doelen" wilde nastreven.
Ahrendts werd in 2013 aangenomen (het jaar voor de komst van de Apple Watch) om toezicht te houden op de strategische richting van de online activiteiten en de Apple Stores. Met een vergoeding van 26,5 miljoen dollar in 2018 (omgerekend 23,5 miljoen euro) was ze één van Apple's best verdienende directeuren (althans, volgens een verklaring van Apple).
Ahrendts heeft nog niet gezegd wat ze wil gaan doen. Maar indachtig haar uitlatingen tegenover Hempel is het misschien wijs om gewoon helemaal geen plan te hebben. "Als je plannen té perfect zijn, dan mis je andere mogelijkheden."