“De keuze voor leiders van het type Donald Trump laat zien dat ons beeld van goed leiderschap veel te mannelijk gekleurd is”, stelt Joke Storm.

Ze schreef een boek: ‘De duit en de fluit‘, over haar leven als bestuurder, onderneemster en vakbondsleider. Daarin geeft ze adviezen voor leidinggeven en benoemt ze de taboes waar vrouwen in het bedrijfsleven op stuiten.

“Het draait niet om man en vrouw als wij en zij, maar om elkaar versterken. Feminiene eigenschappen als samenwerken, je inleven in andere mensen en continuïteit worden door mensen steeds minder gewaardeerd, omdat we focussen op geld en doelen halen.”

Wat maakt iemand dan wél een goede leider?

Storm: “Iemand die beide kanten heeft, mannelijke en vrouwelijke, of iemand die zelfkennis heeft en samenwerkt met een tegenpool. Ik zie vaak vrouwen die hun mannelijke kwaliteiten extra aanzetten, maar dat pakt dan ook niet goed uit.”

Volgens de topvrouw zijn vrouwen meer mensgericht. Zij zien meer ‘de mens’, in plaats van de directe resultaten (zoals geld) die deze persoon kan opbrengen. Volgen haar moeten we ons daarom hard maken voor feminiene leiderschapskwaliteiten, zoals samenwerken, inleven in andere mensen en continuïteit. “Deze waarden worden onterecht weggezet als soft.”

Storm: “In mijn thuiszorgorganisatie Kruiswerk Mark en Maas wilde ik zorgen dat werknemers gelukkiger zouden zijn. Collega-bestuurders van andere organisaties zeiden dan dat ik het personeel teveel pamperde. Ze vonden het allemaal maar soft gedoe. Uiteindelijk kwamen we bij een benchmark als beste thuiszorg uit de bus.”

Meer omzet en winst

Zoals Storm ook al merkte: als in een team werknemers veel vrouwen zitten, scoort het bedrijf beter dan het gemiddelde mannelijke bolwerk. Dit soort teams boeken meer omzet en winst, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam uit 2011.

Het effect is vooral zichtbaar bij 50 tot 60 procent vrouwen in een team. In 2011 was het aandeel vrouwen in de top van Nederland nog geen 10 procent.

Storm geeft een verklaring: “Het is een bekend fenomeen. Tijdens sollicitaties zoeken mensen toch een soort herkenning in zichzelf. Daardoor zal een man minder snel een vrouw aannemen, tenzij je je hiervan bewust zijn en nadenkt over welke gunstige kwaliteiten van de vrouw een aanvulling zijn op jou. Daarom is mijn boek ook interessant voor mannen om te lezen.”

Tijdens haar coachingssessies, waarin Storm veel samenwerkt met jonge vrouwen, focust ze dan ook op bewust zijn van je feminiene kanten: “Voor jezelf op durven komen, aandacht, samenwerken. Ik zie wel vooruitgang op dit gebied, maar veel te weinig zijn vrouwen aanwezig in de top. Vrouwen zouden meer op moeten komen voor waar ze goed in zijn.”

Advies: werk aan je persoonlijke ontwikkeling

Deze vrouwen adviseert ze dan ook om zich ook op hun inhoudelijke ontwikkeling te richten. “Kijk bijvoorbeeld naar rechtenstudenten die veel cognitieve kennis opdoen. Het is goed om óók met je persoonlijke ontwikkeling bezig te zijn. Met alleen cognitieve vaardigheden ben je niet een volledig mens. Het is goed om te ontdekken, te leren vasthouden, op jezelf te kunnen reflecteren en ergens voor te blijven staan", zo vertelt de expert.

En dat is belangrijk, want als vrouw in het bedrijfsleven delf je nogal eens het onderspit. Storm: “Het fenomeen ‘papadag’ is een typisch voorbeeld. Er is geen mama-dag! Wanneer een vrouw thuis blijft bij haar kinderen wordt dat niet gewaardeerd zoals bij de man. Dat wordt gezien als iets vanzelfsprekends. Als vrouw wordt je al snel als bitch of kenau gezien wanneer je vol voor je werk en carrière gaat.”

LEES OOK: 11 adviezen om als vrouwelijke leidinggevende te overleven in een mannenwereld