- Tesla’s verkoopcijfers daalden afgelopen maand in meerdere landen.
- In Duitsland verkocht Tesla 76 procent minder auto’s om februari, nadat topman Elon Musk publiekelijk de radicaalrechtse partij AfD steunde.
- De daling in verkoop bij Tesla strookt niet met de vraag naar elektrische auto’s in de markt, aangezien die over het algemeen stijgt.
- Lees ook: Kan Tesla zonder Elon Musk? Deze managers runnen het automerk in de praktijk
Als we Elon Musk mogen geloven (wat tegenwoordig op z’n minst een uitdaging is), zal Tesla dit jaar meer gaan verkopen dan vorig jaar. En hoewel deze bewering van de CEO van Tesla nog waarheid kan worden, zijn er forse uitdagingen.
De afgelopen maanden keldert de verkoop van Tesla’s in meerdere markten, met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk, waar er in februari 20 procent meer Tesla’s werden verkocht dan een jaar eerder. Ook in Nederland bleef de verkoop van Tesla’s relatief stabiel.
De daling bij de verkopen van Tesla is extra opmerkelijk, aangezien de verkoop van elektrische auto’s in Europa in de lift lijkt te zitten. In januari werden er ruim een derde meer volledig elektrische auto’s verkocht, dan in dezelfde maand in 2024.
We zetten enkele cijfers op een rij waar CEO Elon Musk van Tesla zich zorgen over zou moeten maken.
Duitsland: 76% daling van verkopen Tesla in februari
Het is op dit moment lastig te ontkennen dat het gedrag van Musk geen gevolgen heeft voor de verkopen van Tesla in Duitsland. Afgelopen maand kelderde de verkoop met 76 procent op jaarbasis tot een totaal aantal van 1.429 stuks. Daar tegenover staat dat er 31 procent meer elektrische auto's werden verkocht in het land, blijkt uit data van het Kraftfahrt-Bundesamt (Duitslands versie van de RDW).
De daling was al eerder ingezet. Nadat Musk in januari bekend maakte dat hij de radicaalrechtse partij AfD steunde in de Duitse verkiezingen, begon de verkoop van Tesla's al in te kakken. In die maand werden er bijna 60 procent minder Tesla's verkocht.
Noorwegen, Denemarken en Zweden: tussen 40% en 48% daling
Ook in andere Europese landen daalde de verkoop van Tesla's. In februari werden er 48 procent minder auto's van het merk verkocht in Noorwegen en Denemarken. In Zweden was dit beperkt tot 40 procent minder.
Dit zijn belangrijke landen voor de verkoop van elektrische auto's. Het zijn de voorlopers als het aankomt op de overgang naar volledig elektrische auto's. Die hebben in deze landen enorme marktaandelen. In Noorwegen, dat niet voor niets vaak aangehaald wordt als voorbeeld voor hoe elektrificatie zou moeten verlopen, is dat op dit moment rond de 90 procent.
Frankrijk: 26% daling voor Tesla
Tesla wist vorige maand slechts 2.395 auto's te slijten in Frankrijk. Dat is een daling van 26 procent tegenover dezelfde maand een jaar eerder. Maar tegelijk is dat wel meer dan een verdubbeling van de 1.141 auto's die het merk in januari verkocht, blijkt uit cijfers van het Franse Plateforme Automobile (de Franse RDW).
Bijna de helft minder Tesla's in China gemaakt
Dit cijfer komt ook nog wel eens naar boven: de afgelopen maand werden er 46 procent minder Tesla's in China gemaakt. Dat lijkt in eerste opzicht een probleem en iets te maken te hebben met de dalende verkoop, maar het heeft waarschijnlijk meer te maken met de productie van het vernieuwde 'Juniper'-model van de Tesla Model Y.
Persbureau Bloomberg meldde in januari al dat de gigafactory in Shanghai tussen 22 januari en 14 februari de productie zou stilleggen om de lijnen om te bouwen voor de nieuwe Model Y. Ook zou de productie van de Model 3 gedurende het Chinese nieuwjaar stilgelegd worden.
De overschakeling van de productie naar de nieuwe Model Y kan ook in bredere zin betrekking hebben op de daling van de verkoop. Niet alleen levert Tesla minder auto's op, maar het geeft ook aan dat Tesla al langere tijd een vrij verouderd en nauw modelaanbod voert. Dat maakt het voor het merk steeds moeilijker om de concurrentie mee te kunnen, waardoor het kiezen voor een Tesla steeds minder aantrekkelijk wordt. Het is dan ook niet vreemd om te zien dat de nieuwe Model Y standaard veel luxer is uitgevoerd dan zijn vrij spartaanse voorganger.
Het aandeel Tesla is op de beurs sinds begin dit jaar langzaam maar zeker aan het wegzakken. Sinds de start van 2025 is Tesla ruim 30 procent minder waard geworden op de beurs.
Hoewel de concurrentie voor Tesla op de markt voor elektrische auto's de afgelopen jaren aanzienlijk is toegenomen, denken beleggers dat Tesla het vooral zwaar heeft doordat Musk zich bemoeit met geopolitiek en nauw betrokken is bij de regering van Donald Trump.
De wereldwijde onvrede over Musk komt ook naar boven in meerdere 'Tesla Takedown' protesten die in Amerikaanse steden gehouden zijn. Deze zijn een directe reactie op de politieke invloed die Musk probeert uit te oefenen. Dit sijpelt door naar eigenaren van Tesla's die onder druk gezet om hun auto's te verkopen.