Aan het begin van elk semester stelt Noam Wasserman zijn studenten altijd dezelfde vraag: Hoe belangrijk is passie voor de “magie van het ondernemerschap? “Wasserman is oprichter en directeur van het Founder Central Initiative aan de University of Southern California’s Marshall School of Business en het valt hem op dat zijn studenten vaak een verkeerd idee hebben over succesvol ondernemerschap.

“Passie is van groot belang. Passie was misschien wel het belangrijkste ingrediënt waardoor ik kon slagen als oprichter”, legt Wasserman ze uit. Maar daarna komt hij met een casus die hen ervan moet doordringen dat passie ook een gevaar kan zijn.

Volgens Wasserman kan passie misleidend zijn en je onterecht laten denken dat je al klaar bent voor het opstarten van een bedrijf, of je laten geloven dat jouw idee meer waard is dan het in werkelijkheid is.

Goed voorbereid zijn is soms belangrijker dan passie

Veel mensen in de wereld van startups zullen passie omschrijven als kernvoorwaarde voor het oprichten en runnen van een bedrijf. Zo zei “Shark Tank”-investeerder Lori Greiner eens: “Ik heb geweldige ondernemers gezien die anderen er met hun passie van konden overtuigen dingen te kopen of in zaken te investeren waar ze anders niet eens over zouden hebben nagedacht.”

Toch blijkt uit onderzoek en ervaring van ondernemers dat te veel passie ook averechts kan werken. Het kan leiden tot slecht onderbouwde zakelijke beslissingen en ook potentiële investeerders afschrikken.

Een onderzoek uit 2009 dat is gepubliceerd in het tijdschrift Frontiers of Entrepreneurship Research stelt dat uitingen van enthousiasme en betrokkenheid niet altijd even oprecht overkomen en dat investeerders daardoor hun interesse kunnen verliezen. Goed voorbereid overkomen bij potentiële investeerders kan daarom belangrijker zijn dan gepassioneerd overkomen.

Uit een ander onderzoek, naar de pitches van ondernemers dat is beschreven in The Harvard Business Review, blijkt dat een rustige houding overtuigender overkomt dan ongebreideld enthousiasme.

Een bedrijf beginnen omdat je gepassioneerd bent kan ook heel onpraktisch zijn. Ondernemer en MKB-expert Carol Roth schrijft op de website Entrepreneur dat passie je ook enigszins egocentrisch kan maken: "Bedrijven ontstaan vanuit behoeftes in de markt. Ze beginnen niet met jou."

Passie is vaak het gevolg van alle energie die een ondernemer erin stopt

Dat betekent allemaal niet dat je niet enthousiast hoeft te zijn over idee om een bedrijf te starten. Maar de relatie tussen passie en het succes van een ondernemer is complexer dan vaak wordt aangenomen.

Uit een in 2014 in het tijdschrift The Academy of Management Journal gepubliceerd onderzoek blijkt dat passie het gevolg is van alle energie die een ondernemers erin stopt en de vooruitgang die wordt geboekt.

Of zoals schrijver Ramit Sethi van de bestseller "I Will Teach You to Be Rich" het stelt: "Je raakt gepassioneerd over iets als je er goed in bent." In plaats van te wachten tot je kan verdienen aan je roeping, kan je beter je interesses volgen en doen waar je goed in bent en uiteindelijk raak je daar dan mogelijk wel gepassioneerd over.

LEES OOK: Spotify-baas Daniel Ek is enorm gedisciplineerd – je mag hem best uitnodigen voor een feestje, maar de kans is klein dat hij komt Spotify-baas Daniel Ek