Iedereen begrijpt dat robots een steeds grotere rol in de samenleving zullen spelen. Organisaties maken meer en meer gebruik van automatisering. Denk aan autofabrikanten, megaboerderijen en ziekenhuizen.
Myria, een adviesbureau op dit gebied, schat dat de markt voor robotica en automatisering in 2025 meer dan 1.200 miljard dollar groot zal zijn.
Hoewel dit soort specifieke voorspellingen vaak een beetje onzin zijn, duidt alles er op dat deze markt inderdaad een grote toekomst tegemoet gaat.
Zo heeft de regering van China zich als doel gesteld om in 2020 tot de top 10 economieën van de wereld te horen wat betreft automatisering. De economische supermacht wil ieder jaar 100 duizend Chinese industriële robots produceren, dat zou een stijging zijn van 49 procent ten opzichte van 2015.
Daarnaast zegt 44 procent van de productiebedrijven in Amerika en 66 procent van de productiebedrijven in Duitsland de komende vijf jaar meer automatiseringssystemen in te voeren.
Die robots komen er echter niet vanzelf. Er zijn ondernemingen die deze machines bouwen. Welke bedrijven zijn dat eigenlijk?
Beloftevolle robotica-bedrijven
ETF Securities, een aanbieder van beleggingsfondsen, heeft een index waarmee belegd wordt in de bedrijven die robotisering en automatisering mogelijk maken. Wat opvalt is dat er in dit mandje geen bedrijven zitten die bij het grote publiek bekend zijn. Hieronder de tien aandelen waarin de index het meest belegd.
De aandelen in dit mandje worden door ETF Securities voor een belangrijk deel geselecteerd vanwege hun toekomstpotentieel. Volgens dit fondshuis zijn iRobot, Mazor Robotics, Hiwin Technologies, Daifuka en Cognex dus bedrijven die een grote rol gaan spelen in de robotica-revolutie die voor de deur staat.
Neem iRobot. Dit Amerikaanse bedrijf is in 1990 opgericht en draait meer dan een half miljard dollar omzet. iRobot maakt producten voor huishoudens en het leger. Zo kun je bij Coolblue een zelfsturende stofzuiger van dit merk kopen en worden zijn robots ingezet bij het onschadelijk maken van explosieven.
De bezorgdrone van Amazon
Het is waar dat ook de veel grotere en bekende consumentenmerken zich bezighouden met robotisering. Zo werkt Amazon aan een bezorgdrone en Google aan een zelfrijdende auto. Het leveren van automatisering is echter niet de core business van deze bedrijven, als je naar hun omzet kijkt – en het ziet er niet naar uit dat dit in de toekomst gaat veranderen.
Vandaar dat deze bekende namen niet in het rijtje staan, ook al zijn bedrijven als Amazon en Google een aanjager van automatisering.
Nieuw is robotisering niet. Totaal niet zelfs. General Motors introduceerde in de jaren 60 al zijn eerste robots in de fabriek. Wel ontwikkelt de techniek zich steeds beter en denken de analisten van onderzoeksbureau Myria dat robotica voor bedrijven over een paar jaar zelfs een noodzaak wordt om te overleven.
Als steeds meer concurrenten hun productieproces of hun producten automatiseren, kan niemand achterblijven. Met andere woorden, de groei van robotica zal nu in een versnelling raken.
We gaan daarom vast vaker horen van iRobot.