Jonge Franse ondernemers proberen hun land te overtuigen dat het hoog tijd is om de digitale revolutie te omarmen.

‘Start-up’ is het modewoord, en techondernemers zijn supersterren. In heel de wereld? Nee. Frankrijk staart peinzend naar dat hippe gedoe in Silicon Valley. Het land werd groot door de innige samenwerking tussen een sterke staat en grote conglomeraten, maar anno 2014 lijkt dat recept voorgoed uitgewerkt. Economische groei staat op 0,4 procent, getalenteerde jongeren vluchten naar Londen. Frankrijk dreigt de boot van de techrevolutie te missen.

Revolutionaire ranglijst

Teken aan de wand was een ranglijst van ‘economische leiders van morgen’, die de denktank Institut Choiseul begin dit jaar publiceerde. Naar techondernemers kon je lang zoeken op die lijst. Er stonden vooral bankiers, politieke adviseurs en erfgenamen van industriëlen op. Dat schoot Antoine Brachat (36) in het verkeerde keelgat, schrijft L’Obs.

Op Facebook begon Brachat een verkiezing voor een alternatieve lijst: de ‘100 Barbaren’. Brachat wilde tot een lijst komen van mensen die Frankrijk écht uit het slop kunnen trekken. De naam geeft aan met welk wantrouwen deze vernieuwers in Frankrijk worden gezien.

BlaBlaCar en KissKissBankBank

Het resultaat van de verkiezing ziet er heel anders uit dan de lijst van het Institut Choiseul. Zo staat Frédéric Mazella erop, oprichter van autodeelsite BlaBlaCar, en Vincent Ricordeau, oprichter van crowdfundsite KissKissBankBank  (probeer het op zijn Frans uit te spreken). Behalve ondernemers verder vooral originele denkers: mensen die zich inzetten voor directe democratie of de deeleconomie.

Allen hebben ze gemeen dat ze Frankrijk aan het verstand proberen te brengen dat er dingen aan het veranderen zijn in de economie. Als barbaren rammelen ze aan de poorten van Rome. Nicolas Colin, oprichter van start-up-netwerk The Family, vergelijkt Frankrijk zelfs met Argentinië. "Dat was aan het eind van de negentiende eeuw een economische grootmacht, maar ze hebben hun positie verloren omdat ze niet overschakelden op massaproductie", zegt Colin.

Aanvallen

Volgens Colin onderschat het Franse establishment de kwetsbaarheid van Frankrijk als land dat niet kan inspelen op veranderingen. De Franse politiek en de top van grote bedrijven hebben geen oog voor de ontregeling van markten die de digitale revolutie teweegbrengt.

Zijn denktank The Family is met bezig een serie seminars om de geesten rijp te maken. De titel: "De barbaren vallen aan!"

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl