De overheid wordt weer strenger als het om bijtelling gaat. Snel nog even in 2013 die leaseauto met een lage bijtelling regelen, is het beste. Maar mocht dat niet gaan, dan zijn er nog genoeg auto’s waarvoor ook volgend jaar een lage bijtelling geldt. Met slideshow.
De hoeveelheid CO2 die een auto mag uitstoten om in een lage bijtellingscategorie te vallen, wordt ook in 2014 weer aangepast. En dus worden sommige auto’s duurder in de lease omdat je een hoger percentage van de catalogusprijs bij je bruto-inkomen moet optellen. Je betaalt dan namelijk meer inkomstenbelasting.
Overigens blijft de bijtelling op het moment van koop vijf jaar gelden. Dus lukt het om vóór 1 januari een auto met 0 procent bijtelling te registreren, dan hoef je 60 maandenlang geen bijtelling te rekenen. Daarna gaan de dan geldende regels gelden.
Wordt de auto in 2014 aangeschaft of geleased, dan gelden de nieuwe regels voor vijf jaar. Wat gaat er veranderen?
De regel dat je voor auto’s die minder dan 51 gram CO2/km uitstoten helemaal geen bijtelling meer betaalt, verdwijnt. Voor volledig elektrische auto’s geldt een vanaf 1 januari een bijtelling van 4 procent.
Voor de volgende categorie, met een uitstoot van 0- 50 gram CO2/km, geldt 7 procent (zie tabel hieronder). In die categorie vind je voornamelijk plug-in hybrides, auto's die weliswaar een verbrandingsmotor hebben, maar hele stukken volledig op stroom kunnen rijden en kunnen worden opgeladen via het stopcontact.
CO2-grenzen en bijtelling in 2014:
Benzine / LPG / Aardgas | Diesel | Elektrisch | |
0 % | - | - | - |
4 % | - | - | 0 |
7 % | 1 - 50 | 1 - 50 | n.v.t. |
14 % | 51 - 88 | 51 - 85 | n.v.t. |
20 % | 89 - 117 | 86 - 111 | n.v.t. |
25 % | > 117 | > 111 | n.v.t. |
Er is meer slecht nieuws voor automobilisten met een zuinige auto. De vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor zeer zuinige auto’s vervalt per 1 januari 2014. Alleen auto's die minder dan 50 gram/km uitstoten krijgen een jaartje respijt.
Wat betreft de aanschafbelasting (BPM) verandert er in 2014 niets. Maar in 2015 zijn straks alleen nog auto's met een uitstoot van minder dan 83 gram CO2/km vrijgesteld van BPM. In de praktijk zal dat leiden tot fors hogere prijzen van hybrides en zuinige benzine- en dieselmodellen.
Ruime keuze auto's 14 procent bijtelling
Wie een echt kleine auto van de zaak gaat rijden, moet bijna zijn best doen om meer dan 14 procent bijtelling te betalen. In het A-segment heeft bijna ieder model één of meerdere uitvoeringen in de lage categorie. Denk bij dit segment aan de Fiat 500, de Renault Twingo, Peugeot 107 of de Volkswagen Up!.
Ook in de B-Segment is de keus nog aanzienlijk. Iets minder groot is de keuze in het C-segment, maar ook daar kun je nog uit behoorlijk wat auto's kiezen, al zijn het deels andere merken dan vorig jaar.
Zo valt de Renault Megane Estate, een van de meest verkochte middenklassers van de afgelopen twee jaar, in 2014 niet langer in de 14 procent-categorie.
De Volkswagengroep is volgend jaar juist beter vertegenwoordigd dat ooit met een Audi A3, een Seat Leon, een Skoda Octavia en de Golf. Van de Leon en de Octavia geldt de lage bijtelling ook voor de station-varianten. Ook Toyota heeft twee stations met het op twee na gunstigste bijtellingstarief: de Toyota Prius Wagon en de Toyota Auris Touring Sports.
En wil je wel een hoop geld uitgeven, maar zo min mogelijk naar de fiscus brengen, dan kun je altijd nog voor bijvoorbeeld de Porsche Panamera Hybrid, of een Citroën DS5 Hybrid 4 gaan.
Bekijk de slideshow: Auto's met 4 of 7 procent bijtelling in 2014
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl