- Een staking in Amerikaanse havens aan de oostkust kan grote gevolgen hebben voor de economie.
- Een langdurige staking zou autofabrikanten die auto’s importeren uit Europa het hardst treffen.
- Europese autofabrikanten zoals BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen en Volvo zullen het zwaarst getroffen worden.
- Lees ook: Grote havenstaking in VS gaat door: dat kan inflatie aanjagen.
Havenarbeiders aan de oost- en zuidkust van de Verenigde Staten zijn dinsdagochtend in staking gegaan.
De gevolgen van een langdurige werkonderbreking zullen voelbaar zijn in de hele Amerikaanse economie, inclusief de auto-industrie. Die is afhankelijk van havens zoals New York, Baltimore en Savannah, om miljoenen voertuigen die uit het buitenland komen te importeren.
Gelukkig voor Amerikaanse consumenten is er een overvloed aan auto’s op voorraad bij dealers in het hele land, dus de onmiddellijke gevolgen van de staking zullen beperkt zijn.
Uit de laatste gegevens van Cox Automotive blijkt dat er momenteel meer dan 2,84 miljoen nieuwe auto’s te koop staan. Als er geen nieuwe voorraad binnenkomt, hebben autobedrijven gemiddeld 77 dagen om auto’s te verkopen. Dat is ruim boven het niveau van vorig jaar en hoger dan de 65 dagen die volgens industrie-experts gezond zijn.
Europese autofabrikanten zoals BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen en Volvo zullen het zwaarst worden getroffen, meldde Reuters, dat zich baseert op onderzoek van analisten van Barclays.
Maar de meeste van deze autofabrikanten hebben aanzienlijk meer dan het nationale gemiddelde van 77 dagen aan voorraad. Volgens Cox is er voor BMW 88 dagen aan voorraden, voor Mercedes-Benz100 dagen en en voor Volvo 142 dagen.
Wat de Volkswagen Groep betreft, is er voor het merk Volkswagen een voorraad van 66 dagen, terwijl Audi een voorraad heeft van 86 dagen.
De haven van Baltimore is de grootste van het land en verwerkte meer dan 847.000 auto's en lichte vrachtwagens. BMW, Mercedes-Benz, Volvo en Volkswagen hebben allemaal verwerkings- en distributiefaciliteiten in de haven.
Hoewel de havens aan de westkust, die niet getroffen worden door de staking, het grootste deel van het verkeer uit Azië afhandelen, maken autofabrikanten zoals Toyota en Hyundai ook gebruik van havens aan de oostkust.
Toyota brengt auto's voor zijn dealers in het zuiden van de VS aan land in Jacksonville. Zowel het hoofdmerk Toyota als de luxedivisie Lexus hebben minder dan de helft van het nationale gemiddelde, met respectievelijk 35 en 30 dagen voorraad.
Een woordvoerder van Toyota vertelde Business Insider in een verklaring dat het bedrijf “de situatie nauwlettend in de gaten houdt" en maatregelen ontwikkelt om eventuele gevolgen voor haar klanten en dealers te minimaliseren.
Andere belangrijke havens aan de oostkust van de VS zijn Savannah en Brunswick in Georgia, die vorig jaar samen 830.000 voertuigen verwerkten van merken als Mercedes-Benz, Hyundai en Kia. De haven van Jacksonville verwerkte iets meer dan een half miljoen voertuigen van Toyota en Volkswagen in 2023.
Meer dan 45.000 havenarbeiders, vertegenwoordigd door de International Longshoremen's Association (ILA), hebben dinsdag het werk neergelegd, nadat ze er niet in waren geslaagd om een nieuwe arbeidsovereenkomst te sluiten met een consortium van maritieme werkgevers genaamd de United States Maritime Alliance (USMX).
Havenarbeiders in de VS eisen hoger loon
De eisen van de ILA omvatten een loonsverhoging van 77 procent gedurende de looptijd van de zesjarige overeenkomst en een beperking van automatisering in de havens, meldde persbureau AP.
De werkgeversorganisatie heeft aangeboden de lonen met bijna 50 procent te verhogen en het huidige automatiseringsbeleid te handhaven.
De Amerikaanse president Joe Biden heeft de druk op Amerikaanse havenbedrijven opgevoerd om met een beter loonbod te komen.
"Buitenlandse rederijen hebben recordwinsten geboekt sinds de pandemie, toen havenarbeiders zichzelf in gevaar brachten om de havens open te houden", schrijft Biden woensdag in een bericht op socialemediaplatform X. "Het wordt tijd dat deze rederijen een sterk en eerlijk contract aanbieden dat recht doet aan de bijdrage van ILA-medewerkers aan onze economie en aan hun recordwinsten."
De havenstaking komt op een gevoelig moment, slechts weken voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Deskundigen waarschuwden al dat deze verstoring de grootste economie ter wereld miljarden dollars per dag kan kosten, banen kan bedreigen en de inflatie kan aanwakkeren.
De havenwerkersbond heeft geen steun uitgesproken voor een van de presidentskandidaten. Wel meldde de bond dat voormalig president Donald Trump tijdens een eerdere ontmoeting in Mar-a-Lago "beloofde de ILA te steunen in haar verzet tegen geautomatiseerde terminals".
Veel havens in de VS zijn nog niet zo geautomatiseerd als havens op sommige andere plekken in de wereld en de bond wil dat graag zo houden.