Ruim een week geleden verstuurde Mischa Schreuder, creatief directeur bij marketingbureau Publicis One, een persbericht. Om de straten wat schoner te krijgen, maakt het bedrijf sneakers van uitgespuugde kauwgom.
In een paar dagen tijd werden er meer dan 1000 paar schoenen verkocht en is Schreuder druk bezig met de volgende stap: schoenen maken van Londense kauwgom.
Het idee om de schoenen van kauwgom te maken, ontstond een jaar geleden aan de vergadertafel. “Wij zetten vaak maatschappelijk georiënteerde campagnes op”, vertelt Schreuder. “Over bijvoorbeeld depressie of huiselijk geweld. Dus we zaten met z’n vieren aan tafel en dachten: welke problemen leven er nu?”
Zwerfafval, en dan met name peuken en kauwgom, waren volgens de vier een groot probleem. Omdat peuken relatief makkelijk op te ruimen zijn, maar het verwijderen van kauwgom in een gemiddeld winkelcentrum al gauw 10.000 euro kost, was de keuze snel gemaakt. De volgende campagne moest mensen ervan bewust maken dat er in Nederland ieder jaar 1,5 miljoen kilo kauwgom op straat belandt.
6 miljoen paar schoenen
Schreuder: “Iemand aan tafel wist dat je van kauwgom weer rubber kunt maken. Daar vloeide het idee uit voort om er schoenen van te maken, zodat je continu op kauwgom loopt.”
Met alle kauwgom die in Nederland ieder jaar op straat terecht komt, kunnen 6 miljoen paar schoenen gemaakt worden, dus de vier gingen meteen aan de slag. Er volgden een aantal gesprekken met grote partijen, maar ze besloten uiteindelijk samen te werken met twee jonge, Amsterdamse ondernemers om de schoenen te maken.
Over drie weken krijgen de eerste mensen hun schoenen thuisbezorgd en in juni liggen ze in de winkel. "Met de verkoopaantallen gaat het echt veel sneller dan we hadden verwacht", zegt Schreuder. "We dachten wel dat we hier veel aandacht voor zouden krijgen, maar het verhaal gaat echt de hele wereld over."
Londen, New York en Berlijn
Hij krijgt dan ook veel geïnteresseerde reacties van andere gemeenten. "Ook Eindhoven en Rotterdam willen meedoen, en we gaan naar Londen. We werken daar al samen met een partner maar moeten nog een aantal contacten leggen voordat alles echt rond is. Wanneer de eerste sneakers van kauwgom uit Londen in de winkel liggen weet ik daarom nog niet, maar het kan snel gaan."
Daarna wil Schreuder het liefst nog naar andere grote hoofdsteden. "Berlijn, New York en Parijs. Dat zou heel gaaf zijn. We gaan dat soort steden niet zelf actief benaderen, maar we merken dat er vanuit de hele wereld interesse is. Kauwgom op straat is overal ter wereld een probleem. Dus als die gemeentes ons een mailtje sturen, gaan we zeker met ze aan de slag."
Goed uithangbord
Alle aandacht komt Schreuder in ieder geval goed uit, de actie is een perfect uithangbord voor zijn marketingbureau geworden. "Wij denken dat deze manier van marketing de toekomst van reclame is. Op tv dring je heel veel aan mensen op, ze zien dingen waar ze misschien helemaal niet in geïnteresseerd zijn. Wij willen juist een verhaal maken dat mensen zelf aan elkaar willen vertellen."
Dat hij met de maatschappelijke campagnes geen winst maakt, maakt hem dan ook niet uit: het levert wel veel aandacht en dus nieuwe klanten op. "We doen met deze campagnes dus iets goeds voor het milieu, maar het is zeker ook heel goed voor het bureau."