Een corpsverleden of extra masteropleiding is niet meer voldoende om bij de topkantoren in de advocatuur aan de slag te gaan. Er wordt steeds meer gevraagd van startende juristen op het hoogste niveau. Maar wat?
De markt van juridische dienstverlening zit in een bijzondere spagaat. De juridische sector groeit in Nederland, zowel in aantal werknemers als in omzet, zo constateerde Rabobank onlangs. Dat komt volgens analisten van Rabobank door de verbeterde economie en verjuridiserende samenleving.
Tegelijkertijd daalt wel het gemiddelde uurtarief van de advocaat. Dat heeft te maken met digitalisering. Volgens de bank zijn klanten vaker in staat zelf juridische kennis te verkrijgen, waardoor de tarieven onder druk staan.
Die ontwikkelingen doen iets met de arbeidsmarkt. Het leveren van toegevoegde waarde is belangrijker geworden.
“Advocatenkantoren strijden harder dan ooit om de beste talenten”, vertelt Casper Banz, managing partner bij Baker & McKenzie Amsterdam aan Business Insider. “Dat groepje talenten is uiteindelijk helemaal niet zo groot. Ik schat dat de tien topkantoren in Nederland ieder jaar achter dezelfde 200 talenten aan zitten.”
Banz, die zelf als ondernemingsrechtadvocaat overnames begeleidt en in het overkoepelende bestuur zit van Baker & McKenzie Amsterdam, zegt dat een jonge advocaat de volgende zes eigenschappen moet hebben om van hem een belletje te krijgen voor een mooie baan.
1. Intelligentie
Deze is logisch, maar mag volgens Banz niet ontbreken. "Je moet tot een hoog abstractieniveau kunnen denken om dat vervolgens concreet te kunnen maken voor de cliënt. Analytisch denken blijft erg belangrijk."
2. Juridisch gevoel
Door digitalisering is het “uitpluizen van duizend contracten” verleden tijd, zegt Banz. "Dat soort werk wordt in toenemende mate door computers overgenomen. En dat is maar goed ook, want eigenlijk is dat niet erg spannend werk."
Het komt er steeds meer op aan dat je kan adviseren. "Niet het opzoeken van feiten, maar het interpreteren van feiten telt. Je moet de wet zo kunnen lezen dat je de klant ermee helpt, dat noem ik juridisch gevoel."
3. Empathie
Aansluitend op de ontwikkeling van digitalisering noemt de managing partner empathie als competentie. "Je werkt als advocaat ontzettend veel met mensen. Voornamelijk met klanten, collega’s en andere adviseurs."
"Je moet begrijpen wat er in het hoofd van de klant omgaat, maar ook waarom de andere betrokken partijen reageren zoals zij reageren. Alleen dan kun je het beste advies geven. Empathie is dus belangrijk. Net als juridisch gevoel is dat ook iets wat een robot niet kan vervangen."
4. Veerkracht
Hoewel er steeds meer wordt gesproken over de balans tussen werk en privé, ook in de advocatuur, draait Banz er niet omheen dat je in zijn vak soms flink moet aanpoten. "Je moet 24 uur per dag kunnen knallen. Daarna kun je wel weer een paar dagen uithijgen. Maar gas kunnen geven, blijft zeker een vereiste binnen de top van de juridische wereld."
5. Relativeringsvermogen
“Als je tien uur per dag bezig bent met je beroep, ben je gauw geneigd om te denken dat alles draait om jouw vakgebied”, waarschuwt Banz. "Maar bij een advocaat is dat gevaarlijk. Het recht is bij een transactie, project of zaak slechts een middel om het hogere doel van de cliënt te bereiken. Je moet je eigen juridische werk kunnen relativeren."
Soms kan het volgens Banz beter zijn om het recht even het recht te laten. "Je kan iets wel honderd procent juridisch dichttimmeren, maar dat levert niet altijd de beste oplossingen. Er zijn ook andere wegen dan het juridische pad, die uiteindelijk het beste resultaat kunnen opleveren. Ook de niet-juridische oplossing moet je kunnen zien."
6. Humor
Over deze competentie is Banz kort. "Het is wel fijn als je met elkaar een beetje kan lachen. Met je team en met de cliënt. Dat maakt het werk plezierig."