Technologie doet zijn intrede in iedere sector. De eventbusiness is daar geen uitzondering op. Technologische innovaties maken het organiseren en managen van events makkelijker, efficiënter en geven een beter inzicht in de ROI.
Daarnaast bieden ze de bezoeker vele voordelen. Denk aan een snellere entree, een rijkere bezoekerservaring en een eenvoudiger samenstelling van een persoonlijk programma.
Volgens techexpert, trendwatcher en spreker Deborah Nas zijn dit dé 4 technologietrends voor events om in 2019 in de gaten te houden:
1. Toegang: van papier naar QR-code naar gezichtsherkenning (mogelijk gemaakt door Artificial Intelligence)
Steeds meer events geven bezoekers toegang met hun smartphone. Natuurlijk staan er in de rij nog steeds mensen met een geprint toegangskaartje. Zij vinden dit makkelijker en sneller, omdat ze hiervoor op hun telefoon niets hoeven op te zoeken en ook geen wachtwoord moeten invoeren.
Toch is het een kwestie van tijd totdat papier als toegangsmiddel verdwijnt. Zeker omdat gezichtsherkenning de komende jaren zal doordringen in de toegangssystemen. Deze techniek gebruikt een foto die de gebruiker in zijn eventapp maakt of leest automatisch zijn LinkedIn-profiel uit.
Bijkomend voordeel: gezichtsherkenning maakt bezoekersstromen in combinatie met camerasystemen op de eventlocatie real-time inzichtelijk. Hierdoor kan het bijdragen aan de veiligheid op massale events zoals concerten.
2. Betalen: van cash naar digitaal naar blockchain
Blockchain is misschien wel de meest gehypete technologie van de afgelopen jaren. De beloftes waren enorm, blockchain zou een revolutie veroorzaken.
Toch verloopt de ontwikkeling in de praktijk niet zo snel als verwacht. Technologiecritici roepen nu in koor dat ze deze uitkomst al hadden voorspeld. Maar ondertussen gaan techbedrijven gewoon verder met het ontwikkelen van applicaties die de sector langzaamaan zullen veranderen. Wat we zien is een evolutie, geen revolutie.
Blockchain, de onderliggende technologie van cryptomunten, kan een aantal uitdagingen in de eventmarkt uitstekend aanpakken. Bijvoorbeeld door ticketvervalsing tegen te gaan en regels in te bouwen die het massaal opkopen en (tegen een hogere prijs) doorverkopen van tickets onmogelijk maakt.
Maar ook door met smart contracts het terugbetalen van tickets te automatiseren als een event wordt afgelast. Gestaag zullen blockchainapplicaties doordringen in de wereld van events.
3. Bezoekersbeleving: van algemene informatie naar persoonlijke interactie met een chatbot
De ontwikkelingen in chatbots gaan razendsnel; een chatbot uit 2018 is niet te vergelijken met een chatbot in 2019. En hoewel veel mensen beweren dat ze het merken als ze met een chatbot te maken hebben, wijst de praktijk uit dat velen nu al geen onderscheidt kunnen maken tussen een mens en een chatbot. Maar wat kun je ermee voor je event?
- Via een chatbot op je website leer je welke vragen potentiële bezoekers hebben. Dit kun je gebruiken om de content op je website te verbeteren, wat weer zal leiden tot een hogere conversie voor je event
- Bezoekers kunnen tijdens het event direct antwoord krijgen op vragen over bijv. de agenda, sprekers en faciliteiten. Op basis van deze informatie kun je tijdens het event direct aanpassingen doorvoeren in de informatievoorziening of faciliteiten, waardoor de ervaring voor iedereen verbetert
- Bezoekers kunnen gepersonaliseerde aanbevelingen krijgen op basis van eerder (be)zoekgedrag. Artificial intelligence en machine learning worden ingezet om op basis van voorspellingen de bezoekerservaring te verbeteren
- De chatbotinterface kun je ook gebruiken om tijdens sessies de interactie te verhogen. Bijvoorbeeld door bezoekers vragen te laten stellen of opmerkingen te laten delen. Bijkomend voordeel is dat je een conversatie kunt aangaan met bezoekers via hun eigen voorkeursapp, zoals WhatsApp of Facebook. Gebruikers hoeven hiervoor geen aparte applicatie te downloaden
4. Eventmanagement: van geïsoleerde oplossingen naar platforms
Waar we in het verleden nog vaak verschillende systemen en apps voor uiteenlopende functies zagen, zien we nu een aantal platforms opkomen die meerdere functies integreren. Hiermee kun je bijvoorbeeld het eventprogramma ontwerpen en managen (wijzigingen worden automatisch doorgevoerd in je website), actielijsten bijhouden, taken delegeren en sprekers of sponsors betrekken in de voorbereidingen.
Maar ook tijdens het event speelt zo’n platform een grote rol. Bijvoorbeeld door content te streamen naar verschillende schermen op het event (programma, bewegwijzering en dergelijke) en bezoekers relevante informatie te verstrekken. Uiteraard zit er steeds vaker een chatbot ingebouwd, met alle voordelen die hierboven al zijn genoemd.
Kortom: vandaag de dag is er ontzettend veel mogelijk met nieuwe technologieën. Ze kunnen je helpen om op een efficiënte manier nóg betere events te organiseren. Waarom zien we dan toch nog een beperkte adoptie?
Veel mensen die in de eventbusiness werken, willen bijzondere ervaringen creëren waarin persoonlijk contact voorop staat. Hierdoor ligt de tech-savviness niet bijzonder hoog. Het eventbureau dat nieuwe technologieën snel omarmt, wordt hierdoor de nieuwe koploper in een nog ietwat traditionele markt.
De inhoud van dit gesponsorde artikel werd geschreven door Quality Bookings.