Tesla, de maker van elektrische auto’s, bouwt op dit moment de grootste batterijfabriek ter wereld in de Amerikaanse staat Nevada.
De Gigafactory 1 wordt werkelijk enorm. De fabriek heeft een oppervlak van zo’n honderd voetbalvelden en komt op een stuk grond van twaalf vierkante kilometer. In 2020 moet de fabriek volledig operationeel zijn.
Ondertussen wil Tesla een tweede Gigafactory in Europa neerzetten, omdat het bedrijf hier ook veel klanten heeft. In de fabriek moeten niet alleen accu’s, maar ook auto’s van de lopende band rollen.
Minister Kamp wil proberen om die tweede Gigafactory naar Nederland te halen. Hij houdt zich verder op de vlakte om de onderhandelingen niet te verstoren.
Duidelijk is dat heel wat regio’s maar wat graag de Tesla-fabriek binnen hun grenzen zouden hebben. Dat zou een flinke impuls voor de werkgelegenheid betekenen. De eerste Gigafactory moet werk bieden aan ruim 6.000 mensen.
Tesla-baas Elon Musk maakt waarschijnlijk dit jaar bekend waar de Gigafactory 2 wordt gebouwd. Deze Nederlandse regio's azen op Tesla's batterijfabriek.
• Brabant
Tesla heeft in Tilburg al enkele faciliteiten: een afbouwfabriek, distributiecentrum en een servicewerkplaats. Elke week worden er in de Brabantse stad zo'n 450 nieuwe elektrische auto's in elkaar gezet. Daar kan best een batterijfabriek bij, als het aan de provincie ligt.
De ligging van Tilburg is ideaal: schepen met losse onderdelen kunnen doorvaren vanaf de Rotterdamse haven en lossen nabij de stad. Daarnaast ligt 'brainport' Eindhoven op slecht 35 kilometer rijden.
• Groningen
De provincie Groningen wierp zich eind 2016 in de strijd om de nieuwe Tesla-fabriek binnen te halen. Volgens gedeputeerde Patrick Brouns (CDA) heeft de noordelijke provincie een hoop te bieden aan de Amerikaanse fabrikant.
Om te beginnen is er genoeg grond beschikbaar voor zo'n megafabriek. "En de ontsluiting is goed, zowel over het spoor, de weg als over het water", zei hij tegen het Financieele Dagblad. "Bovendien wordt in de regio volop groene energie geproduceerd voor een milieuvriendelijke productie en is er voldoende aanbod van gekwalificeerd personeel."
Begin 2017 wil de provincie een bidbook presenteren met de plannen.
• Limburg
Limburg gooit hoge ogen, omdat het met de fabriek van VDL Nedcar al auto-industrie binnen de grenzen heeft. In Born produceren 4.000 werknemers Mini-modellen voor BMW. De fabriek heeft al aangegeven een samenwerking met Tesla te zien zitten.
"Ze weten in ieder geval van ons bestaan. Er zijn altijd contacten", zei de toenmalig directeur van VDL Nedcar, Joost Govaarts, in december tegenover BNR. "Wij hebben de strategie dat wij toch in ieder geval nog één of twee andere fabrikanten erbij willen hebben."
• Noord-Overijssel en Zuid-Drenthe
Burgemeester Peter Snijders van de gemeente Hardenberg liet in zijn nieuwjaarstoespraak een proefballon op. "Zou het in het kader van duurzaamheid en economie niet een geweldige ambitie zijn om de Tesla fabriek te laten landen in het 'Vierkant voor Werk'-gebied van Emmen, Coevorden, Hoogeveen en Hardenberg? Zo mogelijk gecombineerd met een aantal Duitse gemeenten."
Hoe concreet de plannen van de vier gemeentes zijn, is onduidelijk.
Concurrentie uit Oost-Europa
Of de nieuwe Gigafactory in Nederland komt te staan is nog maar de vraag. Ons land heeft heeft waarschijnlijk in Duitsland een grote concurrent. Om te beginnen zijn onze oosterburen de thuishaven van automerken zoals BMW en Volkswagen. Bovendien kocht Tesla onlangs een Duits bedrijf dat zich richt op geautomatiseerde productiesystemen: Grohmann Engineering.
Maar de grootste concurrentie komt vermoedelijk uit Oost-Europa, denkt de Duitse hoogleraar Ferdinand Dudenhöffer. "Duitsland heeft de hoogste stroomprijzen ter wereld en Zuid-Europa heeft rigide arbeidswetten", zei hij tegen het FD. "In Oost-Europa komt alles samen: lage stroomprijzen, lage vennootschapsbelasting en lage arbeidskosten."