Nu 2017 bijna ten einde loopt, gaat de aandacht onder meer naar het lijstje met bedrijven dat volgend jaar mogelijk een beursgang gaat maken.
Hoewel velen denken dat 2018 een gunstig jaar wordt voor een beursgang, is niet iedereen daar zeker van. Dat werd voor dit jaar ook voorspeld, maar veel bedrijven gingen uiteindelijk niet naar de beurs.
Enkele dramatische beursgangen, zoals die van het Amerikaanse Blue Apron en Snap, droegen daar niet aan bij. Bovendien zouden ondernemingen steeds vaker privaat willen blijven.
Lang wordt er gespeculeerd over een beursgang van Airbnb en Uber Technologies, maar of deze bedrijven daadwerkelijk de stap gaan maken in 2018 valt nog te bezien. Nieuwbakken CEO Dara Khosrowshahi stelde eerder nog van plan te zijn maximaal drie jaar te willen nemen om de financiële markten te betreden.
Ook voor Airbnb blijft het de grote vraag of het ooit zover gaat komen, al zei de onderneming zich daar wel op voor te bereiden.
Voor welke bedrijven is de kans groter dat zij volgend jaar voor een beursgang kiezen? Wij zetten drie namen op een rijtje.
1. Xiaomi
De zeer winstgevende smartphoneproducent Xiaomi zei van plan te zijn om in 2018 naar de beurs te gaan, aldus een recent bericht van persbureau Reuters. Nadat de onderneming zijn omzetdoelstelling met 18 procent overtrof, lijkt het erop dat de smartphonemaker dit jaar een miljard dollar aan winst zal binnen halen. In 2018 kan deze winst naar eigen zeggen zelfs verdubbelen.
Volgens Reuters zou Xiaomi al in gesprek zijn met diverse banken om een beursgang te begeleiden. Een mogelijke beursgang wordt door anonieme bronnen gewaardeerd op circa 100 miljard dollar.
2. Spotify
Spotify zal naar verwachting goedkeuring vragen voor een zogenoemde direct listing, een beursgang waarin geen nieuw kapitaal wordt opgehaald. De beursnotering zou vooral bedoeld zijn als geste naar investeerders van het eerste uur en personeel. Op de beurs kunnen zij gemakkelijker hun aandelen verkopen.
Deze vorm van naar de beurs gaan is bovendien ook goedkoper voor het bedrijf. Volgens The Wall Street Journal heeft Spotify al een miljard dollar aan kapitaal binnengehaald, waarmee de onderneming in 2015 nog werd gewaardeerd op 8,5 miljard dollar.
Maar niet alles is nog zeker: een traditionele beursgang zou ook nog tot de mogelijkheden kunnen behoren.
3. Dropbox
Box is al sinds 2015 beursgenoteerd en wil daarmee verder groeien dan alleen zijn online opslag activiteiten. Een concurrent als Dropbox kan daarbij niet achterblijven, zo is de gedachte. Met meer dan 200.000 zakelijke klanten, waaronder volgens The Wall Street Journal "bijna alle Fortune 500-bedrijven", lijkt het een voor de hand liggende keuze om een beursgang te maken om verdere groei te faciliteren.