Jaap Vriesendorp (29) moet hartelijk lachen als hij vergeleken wordt met Yvon Chouinard, de eigenzinnige oprichter van het bekende outdoor kledingmerk Patagonia.
Begrijpelijk. De Nederlandse ondernemer is net met een crowdfundingcampagne begonnen voor een all-in one sportjas, genaamd One Shell.
Chouinard heeft met Patagonia in 45 jaar een heel imperium van duurzame sportkleding opgebouwd en runt de hotste merken van dit moment onder modeliefhebbers met een geschatte omzet van zo’n 750 miljoen dollar per jaar.
Toch lijken de achterliggende verhalen enigszins op elkaar: ook Vriesendorp is gegrepen door sport in combinatie met duurzaamheid.
Afgelopen dinsdag lanceerde Vriesendorp samen met zijn compagnon Sebastiaan de Koning een crowdfundactie op het forum Kickstarter voor de sportjas die alle sportjassen moet vervangen: de One Shell. Een kledingstuk dat je tegen alle weersomstandigheden beschermt en dat je altijd kunt dragen ongeacht welke sport je beoefent.
Binnen twee uur na de start van de actie haalde hij al het beoogde financieringsdoel van vijftienduizend euro op. Inmiddels staat die teller, drie dagen later, op meer dan dertigduizend euro.
Een verrassing. Veel van de donoren volgen Vriesendorp al langer, de echte crowdfundcampagne met Facebook-advertenties is nog niet eens begonnen.
Eén sportjas voor alles
Het idee voor een all-in-one jas kwam bij Vriesendorp op toen hij werkte in Singapore en rondreisde in Oost-Azië, vertelt hij aan de telefoon tegen Business Insider. Hij skiede in Japan, zeilde in Thailand en beklom bergen in Indonesië. "Ik merkte dat ik voor al die sporten en reizen steeds een andere jas nodig had."
Zonde, vond de oprichter. Van het geld, het meesjouwen en het feit dat hij die jassen gewoon had liggen in Nederland.
De One Shell was geboren. Een jas bestaande uit drie afzonderlijke onderdelen.
De buitenlaag, The One, is een dun jasje onder andere gemaakt van de sterke maar lichte vezel Dyneema. Waterdicht en ademend, maar sterk genoeg om zonder scheuren een berg mee te beklimmen. Vissers gebruiken Dyneema steeds vaker in plaats van stalen visstouw omdat het vijftien keer sterker is dan de metalen alternatief en ook nog eens veel langer meegaat.
The One is echter niet compleet zonder de eerste warme binnenlaag 'The Hybrid', om je warm en droog te houden in wat vochtigere klimaten, of 'The Freeze'. Deze binnenlaag is gemaakt voor zeer koude omstandigheden zoals bergtoppen.
De lagen zijn afzonderlijk of samen te kopen. De prijzen lopen uiteen van 199 voor losse lagen tot 799 euro voor de complete set.
'Je maakt een jas voor jezelf en opeens ben je een kledingbedrijf'
De jas blijkt gewild bij liefhebbers van sport- en outdoorkleding. Vriesendorp verkocht via zijn crowdfundactie naar eigen zeggen al 150 jassen.
Opvallend genoeg komt zeventig procent daarvan uit het buitenland. "Voornamelijk de Verenigde Staten, Japan en Canada. Daar zijn dit soort technische jassen veel gangbaarder onder sporters."
De grote animo verrast Vriesendorp. "Je maakt een jas voor jezelf en opeens zit je in de apparel business." Een bijzondere carrièreswitch voor een jongen die rechten studeerde aan de Universiteit Leiden en de laatste jaren bij bedrijven als McKinsey & Company en Google rondliep.
Oprichter Yvon Chouinard van Patagonia begon ook vanuit een eigen onvrede over bestaande producten met het maken van duurzame nagels voor zijn grote passie bergbeklimmen. Daarna rolde Chouinard in de kleding doordat er vraag bleek te zijn voor de kleurige rugbyshirts die hij droeg tijdens het klimmen.
Vriesendorp deelt hetzelfde motto met Patagonia: 'Je moet met minder spullen, meer kunnen doen.' Bij toeval, aldus de jonge Nederlandse ondernemer.
Doel is in ieder geval dat de klant een extreem duurzaam product koopt. "The One moet minstens tien jaar meegaan. En we beloven dat we nooit een andere jas zullen verkopen. Misschien updaten we hem met een nieuwe rits mocht dat nodig zijn of beter materiaal. Het blijft hetzelfde model." Ontworpen door de bekende ontwerper Marion Doreau van Lacoste.
Het Nederlandse Patagonia?
De jassen van One Shell worden gemaakt in Vietnam. Niet in louche naaiateliers, maar in fabrieken waar lonen hoog zijn en de kwaliteit van de productie hoog is. "We zien duurzaamheid ook in een sociale context", zegt Vriesendorp, die geregeld ook brood breekt met werknemers daar.
Weer een vergelijking met Patagonia, dat met goede lonen, veel vrije tijd en gratis kinderopvang denkt aan zijn medewerkers.
Maar daar houdt het wel op die vergelijkingen, vindt Vriesendorp. Hij is wat cynisch over het duurzame karakter van zijn Amerikaanse concurrent. "Als ze echt zo duurzaam waren, zouden ze mijn jas al verkopen en niet vierhonderd verschillende soorten aanbieden."
Al staat de jonge ondernemer er niet onwillig tegenover om net als Patagonia beschadigde of versleten kleding gratis te repareren of te recyclen.
Showroom om de jas te 'ervaren'
Hoe de toekomst van One Shell eruitziet na de crowdfundactie is nog onduidelijk. De Kickstarter moet nog 32 dagen lopen. Een winkel op de PC Hooftstraat gaat er in ieder geval niet komen, lacht Vriesendorp. "Dat is niet ons publiek."
Hij denkt wel aan een winkel, naast een webshop, waar klanten de jas zelf kunnen uittesten. Een showroom met een regenbui of koude kamer om te voelen hoe droog en warm The One ze houdt. "Je moet het zelf beleven."
De jas hoeft voor Vriesendorp niet mee te gaan met de huidige activewear-trend, waar fashionistas de specialistische sportkleding van Patagonia en Northface niet meer alleen op een bergtop maar ook gewoon op straat dragen. One Shell is zijn eigen ding.