Bleshyou in Nijmegen is een bijzondere plantenwinkel. Klanten kunnen er namelijk ook planten naartoe brengen. Wie een olifantsoor heeft staan die te groot is gegroeid voor de woonkamer, kan hem bij Bleshyou inruilen voor bijvoorbeeld een cactus. Een oude yucca levert inruilkorting op bij de aanschaf van een alocasia zebrina.
Eigenaresse Ilse van Asten verkoopt de tweedehands planten weer door. Bij elke ingeleverde plant schrijft ze op hoe de donateur aan de plant kwam, waar hij heeft gestaan en waarom hij weg moet. Zo heeft ze bij elke plant een persoonlijk verhaal.
Vorige week verkocht ze een philodendron waar ze bij kon vertellen dat die jarenlang in de docentenkamer van het mbo stond waar ze zelf haar groen- en designopleiding deed. Door klanten het verhaal achter de planten mee te geven, onderscheidt Bleshyou zich van traditionele plantenwinkels, meent Van Asten: “Als je er een mooi verhaal bij hebt, dan spreekt het mensen meer aan. Ik mail klanten vaak nog extra informatie over hun nieuwe plant, bijvoorbeeld over de verzorging of feitjes over de herkomst van de soort. Dat is wel uniek voor een plantenwinkel.”
Sowieso is een winkel die alleen in planten doet vrij bijzonder. “Ik kon me bij de Kamer van Koophandel niet eens inschrijven als een winkel met alleen planten. Daar kennen ze alleen bloemenwinkels en tuincentra.”
Groen is hip
Er hebben zich de laatste tijd wel meer vergelijkbare hippe plantenwinkels ingeschreven. Vorig jaar begonnen in Amsterdam zowel ‘stadstuinwinkel nieuwe stijl’ Wildernis (vooral kamerplanten) als De Balkonie, een winkel die alles biedt voor op het hippe stadsbalkon. Daarvoor waren er al meer nieuwe loten aan de stam: Stek in Rotterdam, De Stadsakker in Groningen en Plantaardig in Middelburg (mét plantenhotel). In oktober zal in Den Bosch ‘stadstuinwinkel en healthcafé’ Oerwoud voor het eerst zijn deuren openen.
Groen is hip, weet Ilse van Asten. “Veel planten in huis hebben is wel een tijdje uit geweest. Volgens mijn ouders stonden de planten op de vensterbank in de weg toen de lamellen kwamen. Mensen hadden misschien twee sanseveria’s staan, dat was het wel.”
Maar nu is groen weer helemaal in. Mogelijk komt dat door de aandacht voor ‘authentiek’ en meer zelf doen, het succes van de moestuintjes van Albert Heijn en door de opkomst van conceptstores die ook graag planten verkopen.
Ook kwekers profiteren
Van Asten (26) begon 2,5 jaar geleden met Bleshyou. “Het plan voor de winkel schreef ik als afstudeerproject voor mijn studie Kunst en Economie in Utrecht. In een antikraakpand ben ik het concept openbaar gaan maken, om te kijken of er vraag naar was. Ik was toen alleen in het weekend open. Vorig jaar juni stelde Jettie van conceptstore 512 voor om samen een pand te huren in de binnenstad van Nijmegen. Toen heb ik mijn baan opgezegd en ben ik fulltime gaan ondernemen.”
De winkel bestaat voor de helft uit kledingrekken, de andere helft is gevuld met planten. De tientallen verschillende soorten staan op tafels en planken of hangen aan de blankhouten pergola direct achter de grote etalageruit. Van Astens leveranciers zijn vooral hobbykwekers, of mensen die zo begonnen zijn. “Ik begon met tweedehands planten, maar door de toenemende vraag ben ik er al snel kwekers bij gaan zoeken.”
Veel kleine kwekers concentreren zich op één type plant, zoals de fuchsia. “Soms is het net de postzegelwereld, hoor. Er zit wel iets kneuterigs in, maar dat maakt het ook zo leuk.”
Ook de kwekers profiteren van de populariteit van planten. “De cactuskweker waar ik mee samenwerk heeft het gigantisch druk. Hij is ook klein begonnen, maar heeft nu een kwekerij in Portugal en krijgt flinke orders.”
Bijzonder aanbod
Wat is precies het verschil tussen Bleshyou en een gewone bloemenwinkel of tuincentrum? Behalve de mogelijkheid om planten te ruilen, is er in de winkel gelegenheid om koffie of thee te drinken.
Ook het aanbod is wat anders dan in de meeste tuincentra. De stadstuinwinkel loop je niet binnen voor de geraniums. Ze hebben bijzondere, wat minder bekende planten. Er zijn ook echt modeplantjes. De pilea peperomioides (ook wel bekend als Chinese money plant of pannenkoekplant) is “booming”, aldus Van Asten. “Cactussen zijn ook erg in, die zie je ook veel in conceptstores staan.” Andere populaire planten zijn de calathea en tillandsia (hangplantjes).
De plantenwinkels nieuwe stijl dragen verder allemaal een zeker idealisme uit. De stadstuinwinkels willen steden groener maken, en stadsboeren en urban gardening promoten. De groene missie van De Balkonie bijvoorbeeld is “saaie opslagbalkons vol kratten bier, een vuilnisbak en een kattenbak” veranderen in “balkons met een eigen identiteit waar je blij van wordt”.
Workshops
De meeste hippe plantenwinkels organiseren ook workshops. Ook Bleshyou maakt de wereld buiten de winkel graag een beetje groener. Ilse van Asten adviseert bedrijven, zoals lokale restaurants. “Het is heel leuk om bij bedrijven te gaan sparren. Ik zie al snel in welke ruimtes je beter geen lichtbehoevende planten neer kunt zetten en welke stijl goed past. Sommige planten hebben een oubollige uitstraling en dat wil je niet in een cocktailbar.”
Welke adviezen geeft ze aan bedrijven die graag planten in hun kantoor willen? “Kantoren zijn vaak vrij droge plekken. Maak daarom een schema wanneer je de planten water geeft. Geef ook niet te veel water, dus niet als de grond nog nat is. De meeste planten gaan dood aan te véél aandacht.”
Maar het is ook weer niet alleen maar maatschappelijk idealisme – er moet ook geld verdiend worden. “Het zit nog wel in de opbouwende fase, maar ik kan er van rondkomen. Zeker ook omdat ik steeds meer uitbreid. Het groeit echt.”
Voorlopig zit er ook nog voldoende uitdaging in de zaak voor Van Asten. “Toen ik vanochtend door de wijk fietste waar ik elke dag doorheen kom, zag ik in een huis ineens een palm staan die ik niet kon thuisbrengen. Ik zou bijna bij die mensen aanbellen om te vragen wat voor een het is. Er is zo veel te ontdekken!”