Hij is eigenlijk grafisch vormgever. En gitarist in een rockband. Maar door een combinatie van toeval en slimheid is Jelle Medema vooral een succesvol ondernemer.
Vanuit het Groningse dorpje Den Andel runt hij met broer, moeder en boezemvriend een uiterst winstgevende onderneming: VOF de Makkelijke Moestuin. “Het begon als hobby: gewoon laten zien hoe makkelijk je groenten kan kweken, en nu hebben we een heel leuk bedrijf.”
Als 14-jarig jochie kreeg Medema een boek van zijn moeder in de hand gedrukt: Square Foot Gardening, geschreven door een gepensioneerde Amerikaanse ingenieur Mel Bartholomew. Hij had een methode bedacht die afrekende met het arbeidsintensieve runnen van een moestuin.
Groente kweken in een bak, met vakken
Kort gezegd komt die werkwijze op neer dat je groenten kunt kweken in een bak, die je in vakken opdeelt. Door per vak één groente of kruid te planten, op verschillende momenten in het jaar, krijg je overzichtelijke opbrengsten, verspreid over het jaar. En door een speciale aardemix te gebruiken, zijn de opbrengsten ook nog eens super hoog.
Anders gezegd: je hebt maar 25 procent van de ruimte nodig, 10 procent van het water, 5 procent van de zaden, 2 procent van het werk (geen geschoffel meer) en 0 procent van de meststoffen.
Jelle was meteen gegrepen, na de frustrerende eigen ervaringen met een moestuin. Hij begon een website bij te houden, waarop hij veel reacties kreeg. Op verzoek van zijn bezoekers schreef hij vervolgens een boek met zijn ervaringen. En nog eentje, speciaal voor kinderen.
Speciale aardemix
Toen begon hij onder eigen merknaam de Makkelijke Moestuin via een webshop de zaden te verkopen, die passen bij de methode. En ook de speciale aardemix. Plus de bakken. Zijn spullen liggen ook inmiddels bij onder andere de tuincentra van Intratuin
Voorlopig eindresultaat: 45.000 fans op Facebook, 14.000 actieve gebruikers van zijn app (gemaakt door zijn broer) en een omzet dit jaar naar verwachting van 800 duizend euro. “We zijn zeer winstgevend. Het geld dat we overhouden stoppen we voor het grootste deel direct terug in het bedrijf om weer nieuwe ideeën mee te ontwikkelen. Daarnaast geef ik op persoonlijk vlak weinig uit en beleg de rest. Over 5 jaar wil ik financieel onafhankelijk zijn en daar ben ik keihard naar op weg.”
Hij weet nu al dat 2018 een nog beter jaar wordt dan het voorgaande jaar. Het goede weer van dit jaar levert zijn fans recordoogsten op en die enthousiasmeren hun buren en vrienden zodat die volgend jaar óók zo’n Makkelijk Moestuin beginnen.
Jelle Medema's Makkelijke Moestuin
Maar liever praat Jelle niet over geld. Want naar eigen zeggen is hij vooral een creatief, die liever broedt op ideeën om nog meer mensen aan het ‘moestuinieren’ te krijgen. “De wereld zit hier op te wachten."
Hij kon nog wel eens gelijk hebben, want zijn concept van de Makkelijke Moestuin combineert trends als biologisch, kleinschalig en weten-wat-je-eet met een andere behoefte: gemak.
Opeens is het kweken van eigen groente eenvoudig geworden: eenmaal geplant hoef je je plantjes vrijwel alleen wat water te geven. Echte volkstuinders halen misschien hun neus op voor dat gefröbel op de vierkante decimeter, maar
Medema boort met zijn concept nieuwe grote doelgroepen aan: stadsbewoners met kleine tuin of alleen een balkon, bejaarden die nu groenten kunnen verbouwen op een tafel, maar ook scholen.
Medema deed na het vmbo alleen een mbo-opleiding multimedia design. Hij is niet alleen autodidact op moestuintjesgebied, maar ook in het ondernemen. Hij weet echter precies wat hij wil.
In alle communicatie ademt hij à la Jamie Oliver, die aardige relaxte buurjongen. “Hoi, ik ben Jelle”, begint zijn boek. “De mensen moeten denken ‘als hij het kan, kan ik het ook’, “zegt hij zelf. “ Ik heb bewust ook voor een zekere kneuterigheid in de vormgeving van onze boeken en verpakkingen gekozen. Het moet allemaal leuk en toegankelijk zijn en niet te flashy ogen.”
Zijn grote voorbeeld is Apple: “Alles wat ze maken is goed en hoort bij elkaar. Daar streven wij ook naar: we hadden al veel meer producten kunnen hebben, maar ik vind het ergens wel cool dat we er nog zo weinig op de markt brengen.”
Directeur gezocht...
Zijn bedrijf staat aan de vooravond van een nieuwe stap. Medema is bezig met nieuwe ideeën, waarover hij nog weinig kan zeggen, behalve dat het iets groots en online is.
Maar eigenlijk zoekt hij ook iemand die zijn bedrijf zakelijk kan leiden: “Het keiharde zakendoen is niet aan mij besteed.” Een bedrijf dat hun aardemix naäapt, of een leverancier van een nieuwe bak die zijn verplichtingen niet kan nakomen, het zijn ondernemerszaken waar hij zich liever niet mee bezighoudt.
“Natuurlijk is het business wat we doen, maar ik hoop ook echt de wereld een beetje mooier te kunnen maken doordat mensen hun eigen groente verbouwen.”