Julius Dein was twee jaar geleden nog een student die op bruiloftspartijen en bar mitzwa’s goocheltrucs showde om wat extra’s te verdienen, nu is hij een internetsensatie met een internationale schare volgers van om en nabij de 20 miljoen zielen, op vier platforms. Tegen Business Insider zegt hij miljoenen te verdienen.

Julius Dein runt vier gelijknamige accounts op Instagram, YouTube, Snapchat, en Facebook waar hij goocheltrucs en pranks laat zien. Zijn stormachtige succes schrijft hij toe aan wat hij zijn twee obsessies noemt: magie en social media.

Dit is Dein’s meest populaire video op YouTube video, met 3 miljoen views:

Mensen krijgen maar geen genoeg van hem:

https://twitter.com/QuePariocom/status/970668468264517632?ref_src=twsrc%5Etfw

https://twitter.com/fgebeck/status/951639904160813056?ref_src=twsrc%5Etfw

Tijdens een recent tripje naar India organiseerde Dein een meet and greet op een plein in Mumbai. Dein zei later dat zelfs hij geschokt was. Dit is wat er gebeurde:

http://instagr.am/p/Bbfo1jrFPZ6

Hoewel Deins video's wereldwijd bekeken worden, komt het merendeel van zijn volgers uit de VS en Mexico waar ze groot fan zijn van zijn online capriolen.

Volgens de 23-jarige Brit was hij op jonge leeftijd al gefascineerd door magie, en dan vooral door de stomverbaasde reacties die zijn trucs opriepen.

"Het is als een drug," aldus Dein tegen Business Insider, "om die schreeuwende reacties te veroorzaken. Ik vind het geweldig om de grenzen van wat mogelijk is op te zoeken".

Julius Dein with Logan Paul at the Team 10 house.

Foto: YouTube

Bezoek Dein's Instagram pagina en je vindt een lijvige verzameling video's van Dein die schalkse magische trucs uithaalt.

Dein ziet er met z'n compacte postuur, warrige haar en bril uit als een kruising tussen Frodo en Harry Potter. Hij is vaak te vinden op ruige evenementen, omgeven door een nieuwsgierige menigte passanten die hij verbijstert met handigheidjes.

Verdwijnende munten, de bos bloemen die hij uit de lucht tovert en zwevende voorwerpen - het zit allemaal in Deins repertoire. En zelfs wanneer een truc mislukt, dan lacht Dein het weg met een dosis gezonde humor. Het publiek reageert overwegend hetzelfde:  kreten van afschuw of verrukking, verwarring ('Hoe deed je dat, dude?'), gevloek.

Dein deed ook een gig met Logan Paul. In een van Dein's videos, hangt hij samen met Paul rond op het hoofdkwartier van Team 10 in Los Angeles. In een van zijn YouTube clips loopt Dein door Londen met twee homoseksuele vrienden en maken ze homofobe opmerkingen om te zien "hoe passanten reageren op homofobie". In een andere demonstreert hij hoe je de borstels van een elektrische tandenborstel  als oordopjes aan concertgangers verkoopt.

Dein's proefpersonen zijn bij voorkeur aantrekkelijke vrouwen in bikini aan het strand: de hedendaagse equivalent van de op stilettohakken rondtrippelende goochelaarsassistente. Dein heeft een hele serie gewijd aan hoe je de aandacht van een vrouw trekt: "Hoe maak je indruk op een meid met goocheltrucs?," "Hoe kus je een meid met een goocheltruc?" en "Hoe verbaas je een meid met een nep-goocheltruc!"

Julius Dein

Foto: Julius Dein

Volgens Dein is het niet eenvoudig om goocheltrucs aan de man te brengen bij een internetpubliek.

"Magie is niet echt cool. Het is een niche en het is moeilijk om het op een aantrekkelijke manier te verkopen. Mensen zeggen dat ik het nieuwe soort goochelaar ben, niet zoals de old-school David Blaine".

Volgens Dein zullen oudere goochelaars die niet met social media uit de voeten kunnen, spoedig het veld moeten ruimen voor een nieuwe slag Instagram-elites. Dein wijst naar zijn 2 miljoen Instagram-volgers en naar de aantallen Instagram-volgers van 's werelds meest beroemde goochelaars: David Blaine heeft er 463.000, Penn en Teller minder dan 50.000 en zelfs David Copperfield, de best betaalde goochelaar, heeft een online schare volgers beneden de 100.000.

Voor Facebook geldt hetzelfde verhaal waar Deins 13 miljoen volgers heeft en daarmee hoog uittorent boven de rest van het goocheluniversum.

Maar is het niet gewoon een generatiedingetje? Gevestigde goochelaars zijn te vinden op live tv-shows of in shows in Las Vegas, maar betekent dat dat hedendaagse Instasterren hen gaan vervangen? Volgens Dein wel. "Blaine is niet eens van een andere generatie. Hij was 7 jaar geleden heel groot. Ik gebruik social media, en dat is nu groot. Social media maken de nieuwe generatie supersterren".

 

Julius Dein

Foto: Julius Dein

Tijdens het interview met Business Insider blijkt Dein's obsessie met social media keer op keer wanneer hij liefkozend en enthousiast spreekt over SEO analytics, social media en content distributie.

Meer dan eens doet hij suggesties voor de kop boven het artikel: "Weet je wat een goeie kop is? Hoe deze goochelaar de grootste goochelaar ter wereld werd. Of Hoe deze goochelaar de grootste werd in minder dan tweee jaar."

Julius Dein

Foto: Julius Dein

Net als elke willekeurige internetster met een substantiële hoeveelheid online volgers is Dein veel tijd kwijt met bedenken wat mensen leuk vinden en aanklikken. Of juist niet.

"Ik ben geobsedeerd. Het beheerst mijn hele leven. Ik denk eraan vanaf het moment dat ik wakker word en mijn telefoon grijp, tot het moment dat ik in slaap val".

Maar zelfs nu hij steeds prominenter online aanwezig is en absoluut toegewijd is aan sociale media, speelt Dein met de gedachte in een meer old-school medium te stappen: de televisie. Zelf denkt hij aan een "een badass show op Netflix."