Amerikaanse gebruikers van de razend populaire video-app TikTok vrezen dat de app binnen een week “op zwart gaat” in de VS. Tegelijkertijd zijn twee andere apps met Chinese eigenaren gestegen naar de top van de Apple Store in de VS.

Op maandag bereikten Xiaohongshu, ook bekend als RedNote, en Lemon8, een app met dezelfde eigenaar als TikTok, de bovenste twee plekken op de ranglijst van de Apple Store.

Xiaohongshu werkt ongeveer hetzelfde als Instagram, maar met meer commerciële functies, terwijl Lemon8 door de makers wordt omschreven als een Pinterest-achtig platform.

De plotselinge populariteit van deze apps is verrassend te noemen, omdat ze zich moeten houden aan dezelfde eisen als TikTok, indien de Amerikaanse overheid ervoor kiest om ze strenger te behandelen.

De Protecting Americans from Foreign Adversary Controlled Applications Act is van toepassing op sociale platforms die eigendom zijn van landen die door de Amerikaanse overheid worden gezien als rivalen.

TikTok werd een politiek doelwit, omdat eigenaar ByteDance in China is gevestigd, dat door de Amerikaanse overheid als wordt gezien als een strategische rivaal en een risico voor de nationale veiligheid.

TikTok valt duidelijk onder de zogenoemde divest-or-ban wet, omdat de app zelfs letterlijk genoemd wordt in de tekst van het wetsvoorstel. Ook moederbedrijf ByteDance wordt genoemd, wat de vraag oproept waarom de andere app, Lemon8, plotseling aan populariteit wint.

De Amerikaanse wet eist van Bytedance dat activiteiten van TikTok in de VS worden verkocht aan een Amerikaanse partij. Als dat niet gebeurt, wordt TikTok verboden in de Verenigde Staten. In de praktijk betekent dit dat nieuwe downloads en updates voor gebruikers niet meer mogelijk zijn.

Christopher Krepich, de communicatiedirecteur van de House Committee on Energy and Commerce, vertelde Forbes eerder dat het wetsvoorstel ook Lemon8 zou verbieden, tenzij ByteDance de app zou afstoten. Een woordvoerder van de commissie reageerde niet op Business Insider op de vraag of het verbod ook van toepassing zou zijn op Xiaohongshu.

De wet kan breed worden geïnterpreteerd en kan worden toegepast op elk bedrijf dat eigendom is van een buitenlands bedrijf, waarbij een gebruiker “een account of profiel moet aanmaken om tekst, afbeeldingen, video's, realtime communicatie of soortgelijke inhoud te genereren, te delen en te bekijken”. Daar zou Xiaohongshu ook onder kunnen vallen, als de Amerikaanse overheid ervoor kiest om de app aan te pakken.

De wet kent enkele uitzonderingen, waaronder apps waar gebruikers “productrecensies, bedrijfsrecensies of reisinformatie en -recensies plaatsen”. Dat suggereert dat de Chinese e-commerce platforms Shein en Temu geen doelwit zullen zijn.

Waarom Amerikaanse gebruikers van TikTok naar 2 andere apps gaan

Het is moeilijk om precies te zeggen wat de massale interesse in Xiaohongshu en Lemon8 veroorzaakt. Sommige gebruikers hebben de apps misschien gedownload omdat ze willen proberen een vervanger te vinden voor TikTok, terwijl andere mensen misschien gewoon blij zijn met hoe de apps werken.

In december had Xiaohongshu wereldwijd ongeveer 300 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, meldt persbureau Bloomberg.

Een andere mogelijkheid voor de toename van het aantal downloads is dat TikTok-gebruikers voor de Chinese apps kiezen als een protest tegen de nieuwe Amerikaanse wet.

“Het is de eenvoudigste manier een actie voeren tegen de overheid, maar op een manier die heel sterk aanvoelt voor Gen Z”, zegt oprichter Meagan Loyst het investeringsgroep Gen Z VCs.

“Dit is niet de eerste keer dat trollen op grote schaal gebeurt”, aldus Loyst, die een incident uit 2020 aanhaalt, toen TikTok-gebruikers kaartjes kochten voor bijeenkomsten van Donald Trump. “Het is het trollen van de Amerikaanse overheid.”

LEES OOK: Wet die TikTok dwingt Amerikaanse onderdelen te verkopen, blijft geldig: verbod dreigt