Ooit was idealisme en maatschappelijke betrokkenheid iets dat zich hoofdzakelijk buiten bedrijfsleven afspeelde – en ook tegen ondernemingen was gericht.
Anno 2018 ligt dat anders. Bedrijven en andere organisaties die als expliciet doel hebben de wereld beter te maken, scoren op tal van vlakken sterker. Dat komt naar voren in de vrijdag verschenen editie van het jaarlijkse onderzoek ‘De inspirerende 40’ van adviesbureau Synergie.
‘Business for Good’ blijkt als verdienmodel prima te werken, is de conclusie van het onderzoek: klanten van ondernemingen met een maatschappelijk doel zijn trouwer, de marketingkosten zijn lager door veel gratis publiciteit, werknemers willen graag voor deze bedrijven werken en vaak leidt dit ook tot hoger omzetgroei en een betere winstgevendheid.
Aan wie denken Nederlanders zoal als ze kijken naar inspirerende bedrijven? De top 12 ziet er als volgt uit:
De top drie bestaat net als vorig jaar uit Ikea, Tesla en Apple.
Opvallend zijn vooral twee nieuwkomers in de top tien: Fairtrade Original (6) en De Vegetarische Slager (8).
Het onderzoek is gebaseerd op een brede peiling onder ruim 2.100 Nederlanders waarbij vier aspecten van inspirerende bedrijven en organisaties worden uitgelicht: het (hogere) doel van de organisatie, de mate waarin dit leidt tot innovaties, de geloofwaardigheid van het product dat wordt geleverd en de hechtheid van de relaties met klanten.
Ikea is volgens Synergie een typisch voorbeeld van een organisatie die duurzaamheid naar de massa brengt met tastbare producten zoals zonnepanelen. Maar de Zweedse meubelketen heeft ook concrete doelstellingen, zoals het uitfaseren van plastic producten met een eenmalig gebruik in 2020.
Tesla heeft natuurlijk de hogere doelstelling om elektrisch rijden de norm te maken en topman Elon Musk weet fans als geen ander te binden door de buitenwereld deelgenoot te maken van de lijdensweg daar naartoe: onder meer via het drama van de 'productiehel'.
Bij de nieuwkomers in de top tien zitten twee Nederlandse foodbedrijven: Fairtrade Original inspireert volgens Synergie als foodmerk dat eten tegen een eerlijke prijs in de markt wil zetten.
Bij De Vegetarische slager draait het erom vleesliefhebbers te overtuigen dat ze niets tekortkomen als ze vleesvervangers in hun menu opnemen.