Het gaat goed met de markt voor occasions, zo blijkt uit onderzoek van databureau VWE Automotive naar de occasionverkopen in de eerste helft van 2018.
Uit afgelopen week gepubliceerde cijfers van VWE blijkt dat er in de eerste helft van dit jaar bijna 9 procent meer tweedehandse auto’s zijn verkocht door bedrijven aan particulieren, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
In totaal gaat het om ruim 624 duizend auto’s. En dat betekent dat autobedrijven dit jaar al 50.000 personenauto’s méér verkochten dan vorig jaar.
Maar ook de verkopen tussen consumenten onderling steeg: met 2,8 procent naar ruim 356 duizend in de eerste helft van dit jaar.
Oorzaken van de groei? Dankzij de economische groei hebben consumenten meer te besteden en geven zij sneller geld uit aan grotere aankopen zoals een auto. Tegelijk stijgt ook het aanbod van occasions.
De best verkochte auto's? Met stip op nummer 1 nog altijd de Volkswagen Polo, op de voet gevolgd door de Volkswagen Golf. Ook op de derde plaats weer een Duitser: de Opel Corsa. De hekken van de top 5 worden gesloten door de Ford Fiesta en de Renault Clio.
(klik voor uitvergroting)
Occasions: meest verkocht en snelst verkocht
Je zou denken dat de meest en best verkochte auto's ook het snelst verkocht worden. Maar dat is opmerkelijk genoeg helemaal niet het geval!
Sterker nog: in het rijtje auto's die het snelst verkocht worden (de auto's met de minste statijd), komen Volkswagen, Ford en Renault helemaal niet eens voor! Opel overigens weer wél.
Wat betreft de snelle verkooptijd springen tien modellen er in het bijzonder uit, zo blijkt het eind vorige maand gepubliceerde Nationaal Onderzoek Occasions 2018.
Onderstaande grafiek toont de top tien van modellen die gemiddeld minder dan 50 dagen te koop staan. Ter vergelijking: de meest verkochte occasion, de Volkswagen Polo, staat gemiddeld 54 dagen te koop.
(klik voor uitvergroting)
Opmerkelijk is dat de top 3 van snelst verkochte auto's in 2017 geheel bestaat uit Aziatische SUV's en crossovers. Ook opmerkelijk: in de top 10 staan 3 Mazda's en 3 Opels.
Beperkt aanbod, plus combinatie van hoge zit en niet te groot
Niet de meest verkochte auto, maar wel de snelst verkochte. Waar komt dat vandaan?
Volgens Gerhard Heijink van VWE Automotive heeft dat te maken met de populariteit van het segment in kwestie, zegt hij tegen Business Insider: "Midi en mini MPV's zijn erg populair. En dat geldt ook voor de kleinere auto's in het A-segment."
Wat meteen de vraag oproept waarom deze modellen zo populair zijn. Volgens Heijink speelt mogelijk de leeftijdsopbouw van de consument een rol: 'We zien dat met name oudere mensen auto's kopen. Zij waarderen de hoge zit van deze auto's in combinatie met de geringe omvang."
Wat zeker een factor is: de beschikbaarheid van sommige modellen. Heijink: "De nummer één op de lijst, de Toyota C-HR, is relatief kort op de markt. Dat betekent automatisch dat er maar weinig occasions van in omloop zijn. De statijd van dit model is dan ook heel kort. Het is een kwestie van volume, en dat zie je bijvoorbeeld aan de Polo - daar is gewoon veel meer aanbod van."
En ten slotte de vraag waarom er zo veel Mazda's in die top 10 staan. Een kwestie van de looks, sterk merk en de juiste prijs, lijkt het. Heijink: "Mazda heeft mooie modellen, ze zien er gewoon goed uit en zijn erg populair in het mini én midi SUV segment."
LEES OOK: Dit zijn de 10 meest (en minst) betrouwbare occasions: Fransen en Duitsers leggen het af tegen Aziaten