Het gaat om klanten die waren overgenomen van ABN Amro in 2010. Daarbij zitten
zestienduizend kleinzakelijke klanten en tweeduizend particulieren
De stap is volgens topman Kees Hoving van Deutsche Bank Nederland nodig omdat
de voormalige klanten van ABN in drie jaar al enkele honderden miljoenen
verlies hebben opgeleverd, zo zegt hij donderdag in de Telegraaf.
,,Wij maakten verlies op deze portefeuille, enkele honderden miljoenen in de
afgelopen 3 jaar. Wij zijn dus niet de juiste bank voor het merendeel van
deze klanten. Zij hebben een andere aanpak en andere systemen nodig, een
andere bank. Met 5000 klanten, die goed zijn voor 65 procent van de
inkomsten, willen we door. Die passen bij waar wij als bank goed in zijn”,
aldus Hoving.
Deutsche bank wil nog circa vijfduizend klanten behouden in Nederland.
Tegenover Het Financieele Dagblad geeft Hoving donderdag aan dat het zich
alleen wil richten op klanten die internationaal opereren.
Krimp Deutsche Bank
Ongeveer 20 procent van de 18.000 klanten heeft een of meer leningen lopen die
moeten worden afgewikkeld. Klanten zullen volgens Hoving een boeterente
moeten betalen, zo weet hij. ,,Ik kan dat niet kwijtschelden, want het zijn
financieringskosten die wij gemaakt hebben. Dan schrijf ik een blanco cheque
uit. Als boeterente moet worden betaald, kijken we of we daar uit kunnen
komen”, zegt hij.
Officieel hebben klanten drie maanden de tijd om nieuw onderdak te vinden.
Deutsche Bank geeft zijn klanten een halfjaar, zo weet De Telegraaf. „Voor
kerst moet iedereen een nieuwe bank hebben. Wij gaan ze daarbij helpen. En
ik heb er vertrouwen in dat zij welkom zullen zijn bij andere banken.''
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl