- Grote bedrijven in de VS stoppen met hun diversiteitsbeleid, omdat zij bang zijn overheidsopdrachten mis te lopen.
- Hoe pakken zij dit aan in Nederland? Business Insider Nederland vroeg tien grote bedrijven of zij hun diversiteitsbeleid ook hier afschalen.
- McDonald’s en Deloitte stellen in Nederland door te gaan met hun huidige diversiteitsbeleid, terwijl Google en Goldman Sachs de Amerikaanse lijn aanhouden.
- Lees ook: Diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid geen prioriteit voor werkgevers – deze thema’s zijn dat wél
Ook al tuigden ze de afgelopen jaren allen een omvangrijk diversiteitsbeleid op, grote bedrijven in de VS lijken en masse het mes te zetten in hun diversiteitsbeleid. Van Meta tot McDonald’s, vele bedrijven schroefden de afgelopen maanden hun diversiteitsbeleid in de VS terug.
Zouden ze dit niet doen, dan lopen ze de kans om overheidsopdrachten mis te lopen. De nieuwe president Donald Trump heeft de aanval ingezet op diversiteitsbeleid. Quota voor het aannemen van mensen uit minderheidsgroepen zijn voor de Amerikaanse overheid uit den boze. ‘Meritocratie’ is nu het toverwoord, oftewel: afgerekend worden op je verdiensten.
Ook lijkt voor veel bedrijven een uitspraak van het Amerikaanse Hooggerechtshof uit 2023 mee te spelen. Hierin werd positieve discriminatie bij universiteiten in de ban gedaan. Bovendien wordt er in de VS al enkele jaren vanuit conservatief-rechtse hoek harde kritiek geuit op bedrijven met een diversiteitsbeleid. Al sinds afgelopen zomer doen bedrijven er een stapje terug op diversiteitsgebied, blijkt uit een lange lijst die zakenblad Forbes bijhoudt.
Sommige van deze bedrijven zijn daarentegen ook in Nederland gevestigd. Volgt de Nederlandse divisie ook het voorbeeld van de Amerikaanse tak, of blijft hun diversiteitsbeleid in Nederland overeind? Business Insider Nederland vroeg het aan tien – veelal – Amerikaanse bedrijven met een tak in Nederland.
Opvallend: waren bedrijven er enkele jaren geleden als de kippen bij om hun diversiteitsplannen uit de doeken te doen aan de media, nu ze dit afschalen reageren veel van hen maar summier op persvragen van Business Insider Nederland hierover.
Wat alvast wel duidelijk is: Deloitte en McDonald's stellen in Nederland gewoon door te gaan met hun huidige diversiteitsbeleid, terwijl Google en Goldman Sachs dat niet doen.

Deloitte
Financiële dienstverlener Deloitte schroeft zijn diversiteitsbeleid in de VS terug, bleek begin februari. Het bedrijf hoopt zo te "voldoen" aan de "vereisten" van de Amerikaanse overheid, zo schreef Doug Beaudoin aan medewerkers in een mail die is ingezien door The San Francisco Standard.
Medewerkers zijn er verzocht om voornaamwoorden zoals he/his en she/her uit hun handtekening in hun mails te verwijderen, meldde de Financial Times. De Britse tak van Deloitte zet zijn diversiteitsbeleid echter wel gewoon door, schreef de Britse nieuwssite The Independent.
Zo ook de Nederlandse divisie van Deloitte, mailt een woordvoerder desgevraagd aan Business Insider Nederland: “Deloitte Nederland zet zich onverminderd in voor diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI). Wij zijn trots op onze programma's en initiatieven om een inclusieve werkomgeving en cultuur te creëren, die de diversiteit van onze maatschappij weerspiegelt. Wij staan voor een inclusieve cultuur waarin iedereen gelijke kansen krijgt om zijn talenten te ontplooien.”

McDonald's
McDonalds maakte begin januari bekend in de VS meerdere diversiteitsmaatregelen te beëindigen, vier jaar nadat het bedrijf die juist had ingesteld. Zo parkeert het fastfoodbedrijf diversiteitsdoelen voor senior-managers, wil het bedrijf een programma beëindigen om leveranciers aan te moedigen diversiteitstrainingen te ontwikkelen en diversiteit binnen hun management te vergroten.
Daarnaast pauzeert McDonalds "externe enquêtes", waarmee het mogelijk doelt op diens deelname aan extern onderzoek rondom inclusie op de werkvloer van LGBTQ+-werknemers.
De hamburgerketen verwijst daarbij naar zowel het "veranderende landschap" als een uitspraak van het Amerikaanse Hooggerechtshof, dat in 2023 positieve discriminatie bij universiteiten verbood.
De Nederlandse divisie van McDonalds gaat wel "gewoon door" met zijn huidige diversiteitsbeleid, laat een woordvoerder aan Business Insider Nederland desgevraagd weten via de telefoon. "Wij opereren onafhankelijk van de Verenigde Staten."
McDonald's noemt inclusiviteit in een mail aan Business Insider Nederland een "kernwaarde", "in Nederland en ook in alle McDonald's landen (sic)". "We stimuleren inclusiviteit door mensen van verschillende generaties en culturen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt samen te laten werken. We nemen mensen aan op basis van hun kwaliteiten."
McDonald's voegt eraan toe vanwege de privacywetgeving AVG in Nederland niet te mogen bijhouden welke nationaliteiten mensen rondom het bedrijf hebben. Dit situatie in Nederland zou daarom "niet te vergelijken" zijn met die in de VS.

Accenture
Anders is dat bij consultancybedrijf Accenture. Het bedrijf schrapt wereldwijd zijn diversiteitsdoelen die het in 2017 opstelde. Ook loopbaanontwikkelingsprogramma's voor "mensen uit specifieke demografische groepen" worden beëindigd, meldde persbureau Reuters begin februari op basis van een intern memo. Het concern doet dit vanwege "het veranderende landschap in de Verenigde Staten", meldde CEO Julie Sweet in de memo. Via LinkedIn regende het kritiek op Accenture.
Aangezien de veranderingen wereldwijd zijn, gaan ze ook op voor Nederland. Tegen Business Insider Nederland wil het bedrijf hierover "geen aanvullende reactie" geven. Een perswoordvoerder deelt alleen het interne memo van CEO Sweet met Business Insider Nederland, waarin staat dat het een wereldwijde strategie betreft.
"We ontwikkelen ons beleid en onze praktijken wereldwijd, en niet alleen in de VS", schrijft Sweet, "maar zijn, zoals altijd, onderworpen aan de lokale wetten en afgestemd op de behoeften van onze lokale markten".

Citigroup
De Amerikaanse investeringsbank Citigroup hanteert voortaan niet langer "ambitieuze representatiedoelen, behalve als dat vereist is door de lokale wetgeving", meldde Reuters in februari op basis van een memo aan personeel. Lijsten met sollicitanten en interviewpanels hoeven van het bedrijf voortaan niet meer per se divers te zijn. Het diversiteitsteam wordt omgedoopt tot 'talentmanagement en betrokkenheid'. Volgens CEO Jane Fraser begeeft het bedrijf zich in een "omgeving waar dingen snel veranderen".
Wat dit betekent voor de Nederlandse situatie? "Ik ben bang dat ik over die kwestie op dit moment geen commentaar kan geven", mailt een woordvoerder aan Business Insider Nederland. Hij verwijst ons door naar de vierde passage in een statement van Fraser, waarin zij nog eens aangeeft dat Citibank zich houdt aan de lokale wetgeving in plaatsen waar het bedrijf actief is.
In Nederland is sinds 2022 sprake van een vrouwenquotum voor de raad van commissarissen van beursgenoteerde bedrijven. Bedrijven hoeven in Nederland niet verplicht op diversiteit te letten bij het aannemen van regulier personeel of het samenstellen van interviewpanels.

Goldman Sachs
Ook bij zakenbank Goldman Sachs gaat er een streep door het diversiteitsbeleid. De bank beëindigt al vier jaar bestaand beleid om enkel bedrijven naar de beurs te brengen met minstens één bestuurslid met een diverse achtergrond. Het besluit is het resultaat van "juridische ontwikkelingen met betrekking tot de vereisten voor diversiteit in raden van bestuur", aldus woordvoerder Tony Fratto begin februari tegen Reuters.
Dit beleid is wereldwijd en gaat dus ook op voor Nederland, geeft een perswoordvoerder desgevraagd aan tegen Business Insider Nederland, die benadrukt dat het bedrijf zich "aan alle wetgeving" houdt.
Goldman Sachs mailt erover naar Business Insider Nederland: “Als gevolg van juridische ontwikkelingen met betrekking tot de diversiteitsvereisten van de board, hebben we ons formele diversiteitsbeleid in de board beëindigd. We blijven geloven dat succesvolle besturen baat hebben bij diverse achtergronden en perspectieven, en we zullen hen aanmoedigen deze aanpak te hanteren.”
Hoe dit beleid zich vertaalt naar het vrouwenquotum bij raden van commissarissen, dat sinds 2022 in Nederland wordt gehanteerd, blijft onduidelijk. Goldman Sachs geeft op die vraag geen commentaar.

Amazon
Amazon zet het mes in meerdere diversiteitsprogramma's, meldde persbureau Bloomberg begin januari op basis van een intern memo. Het bedrijf gaf aan "verouderde programma's en materialen aan het afbouwen" te zijn, om zich meer te kunnen richten op "programma's met bewezen uitkomsten". Begin februari bleek dat de e-commercegigant een complete passage over diversiteit heeft geschrapt in zijn laatste jaarrapport.
Gevraagd naar wat de veranderingen betekenen voor de Nederlandse afdeling van Amazon, mailt een perswoordvoerder nog eens hetzelfde statement van Amazon toe. Hierin presenteert het concern zich nadrukkelijk als "wereldwijd bedrijf dat actief is in verschillende landen en industrieën". Het lijkt er dus op dat de strategie bij Amazon wereldwijd is en dus óók de Nederlandse activiteiten betreft.

Google schrapt zijn doel om meer werknemers uit ondervertegenwoordigde groepen aan te nemen. Het bedrijf houdt meerdere van zijn diversiteitsdoelen tegen het licht, meldde The Guardian begin februari. Het bedrijf is tot dit besluit gekomen vanwege "veranderingen die nodig zijn na recente rechterlijke uitspraken en uitvoerende bevelen".
Deze veranderingen gelden óók voor Google in Nederland, meldt het bedrijf desgevraagd aan Business Insider Nederland. "Dat klopt, we houden in Nederland deze internationale lijn aan", reageert een perswoordvoerder per mail.

Randstad
Het Nederlandse uitzendbureau Randstad overweegt een deel van zijn diversiteitsbeleid af te schaffen, schreef het Financieele Dagblad begin februari. Het kantoor, dat ook actief is op de Amerikaanse markt, licht verschillende regelingen door. "Het gaat over het werven uit specifieke groepen, dat mag niet meer in de VS", citeerde de krant CEO Sander van ’t Noordende. "Onze waarden blijven hetzelfde, mensen gedijen beter in een inclusieve cultuur. Maar misschien moeten we bepaalde onderdelen van ons diversiteitsbeleid uitfaseren."
In De Telegraaf hintte Van 't Noordende erop in Nederland een ander pad te zullen bewandelen. "Talent, ook in Nederland, verwacht van ons dat we ons voor diversiteit en inclusiviteit inzetten. Meer dan de helft is bereid zijn baan op te zeggen, als die inclusieve werkomgeving ontbreekt. Dat zijn geen loze woorden."
Gaat Randstad dus in Nederland op de oude voet verder? Op die vraag blijft het bedrijf tegen Business Insider Nederland ietwat vaag. "We blijven op koers met ons beleid op het gebied van gelijkwaardigheid en inclusie", schrijft een woordvoerder, "en onze missie blijft hetzelfde: het bevorderen van een werkplek waar al het talent gelijke kansen heeft om te gedijen en te groeien. Ook in Nederland moeten we blijven werken aan het creëren van werkplekken die gelijke kansen bieden."

PepsiCo
Drankenconcern PepsiCo hanteert voortaan geen diversiteitsdoelen meer bij het aannemen van personeel, meldde Reuters afgelopen week. Het hoofd diversiteit bij Pepsi zal zich voortaan primair op personeelsontwikkeling richten en het bedrijf stopt met een diversiteitsprogramma voor leveranciers, met als doel alle kleine bedrijven te kunnen bereiken.
De veranderingen hebben betrekking op het hele bedrijf, blijkt uit een op X gedeeld memo. Pepsi stelt te willen "reageren op lokale markten". Met andere woorden: het beleid van PepsiCo lijkt ook van toepassing op de situatie in Nederland. De frisdrankgigant reageert niet op persvragen van Business Insider Nederland.

Disney
Disney past zijn diversiteitsbeleid aan door zich meer te richten op bedrijfsresultaten, meldde Reuters begin deze maand op basis van een ingezien memo. Een diversiteitsprogramma om "ondervertegenwoordigde stemmen" te versterken wordt omgetoverd tot een die vooral draait om het aantrekken van talent. Het doel om diversiteit en inclusie van leiders en management te vergroten wordt omgezet in een rondom "talentstrategie".
Of het diversiteitsbeleid van Disney betrekking heeft op de situatie in Nederland, blijft onduidelijk. Disney reageert niet op schriftelijke persvragen van Business Insider Nederland.