Sinds maandag 22 februari zijn computers van Dell te koop in de fysieke
winkels van computerketen Dynabyte.

Dell heeft lang vastgehouden aan de strategie zijn computers alleen via zijn
eigen site te verkopen. Door zelf zijn producten op internet aan te bieden,
wilde Dell een directe band met klanten opbouwen.

Tijd voor de winkel
Volgens Dell is het echter nu tijd om ook in de ‘echte’ winkel te liggen.

"In de VS is twee en een half jaar geleden het besluit genomen om
Dell-producten ook aan te bieden in winkels als Wal-Mart, Staples en Best Buy",
vertelt salesmanager Bas Dekker van Dell. Ook in Nederland neemt het bedrijf
deze stap.

Dekker is sinds een jaar bezig in de nieuwe functie van consumer retail
manager
.

Eind 2009 bood Dell als eerste netbooks aan bij telecomwinkels The Phone House
en Belcompany. Nu is de eerste computerketen, Dynabyte, aan de beurt om "een
breed assortiment van Dell-producten" aan te bieden." Dell is in
gesprek met meer winkelketens om ook daar computers te verkopen.

Dekker benadrukt dat de nieuwe strategie geen experiment is. "Dit is here
to stay
."

Direct contact
Hoewel Dell regelmatig het belang van direct contact met klanten benadrukt,
werkt de Amerikaanse computermaker nu vaker samen met resellers,
verkopende partijen die tussen Dell en de consument in zitten.

Dekker denkt niet dat de stap naar verkoop in fysieke winkels het
klantencontact minder zal maken. "Wij trainen ook verkopers in de
winkels, zij zijn onze oren en ogen op de winkelvloer."

Dell blijft computers verkopen via zijn website. De verkoop in fysieke winkels
kan daarnaast een andere doelgroep aanspreken. Dekker: "Er zijn ook
consumenten die de producten eerst willen zien en aanraken."

Lees ook:

Pc-maker Dell presteert matig

Michael Dell: '2010 goed jaar voor technologiesector'

Dell koopt computerdienstverlener Perot Systems

Dell wil groeien met diensten voor ondernemers

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl