Er is een ongebruikelijke nieuwe modetrend in Londen: Deliveroo-jassen.
De opvallende uniformen die worden gedragen door bezorgers in Engelse steden, maar inmiddels ook in tien steden in Nederland, hebben in bepaalde kringen snel de reputatie gekregen van een hip mode-item en worden online verhandeld.
Als je het laatste half jaar in steden bent geweest waar Deliveroo bezorgt dan heb je ongetwijfeld de jassen gezien van de fietskoeriers. Anders dan het donkere uniform van UberEats is die van Deliveroo erg onderscheidend met zijn fel reflecterende bovenkant.
Overdag is de jas brutaal en erg kleurrijk en ’s avonds reflecteert de bovenkant het licht van lantaarnpalen en autolampen. Juist die combinatie maakt veel alternatieve trendsetters erg enthousiast.
Wavey Garms is een Britse Facebook-pagina met 70.000 leden die zowel nieuwe als tweedehands streatwear verkoopt en steeds vaker worden Deliveroo-jassen aangeboden.
'Het ziet er vrij ziek uit'
"Ik ben naar een aantal legale en illegale rave parties geweest en heb daar meerdere mensen de jassen zien dragen en ik dacht dat als anderen het verkopen dan ik het zelf ook wel kan proberen", zegt Ashley die zijn jas te koop aanbiedt tegen Business Insider. "Het materiaal is ultraviolet, reflecterend of wat dan ook, dus als er licht op staat dan zie je er vrij ziek uit."
Deliveroo heeft de jassen in september 2016 uitgebracht als onderdeel van een grotere rebranding. Bezorgers zouden een borg van 150 pond moeten bealen voor de jas en de rest van hun uitrusting (shirts, een warmhoud-doos etc.), maar de 19-jarige Ashley zegt dat hij nooit iets heeft moeten betalen, dus heeft hij zijn jas gehouden.
Jake van 16 heeft speciaal een Deliveroo-jas gekocht voor een feest: "Het was een houseparty met als thema dieren voor zo'n 80 mensen. Ik droeg het met een Suprem x playboy-trainingsbroek om de lachers op mijn hand te krijgen."
"De meeste mensen zeiden dat het briljant was of dat ze het heel gaaf vonden en de rest vroeg zich af waarom ik het droeg en of ik soms bij Deliveroo werkte."Hij kocht het voor 50 pond en verkocht het later voor 45 pond binnen enkele uren nadat hij de jas online had gezet.
Deliveroo weet zich geen raad met de rage
Deliveroo lijkt wat onrustig te zijn geworden van het underground-fenomeen. Het hoofd design van de Britse bezorgdienst, Simon Rohrbach, had nooit gedacht dat dit zou gaan gebeuren toen hij de nieuwe jassen ontwierp.
"Het is echt heel raar als je iets ontwerpt en het vervolgens een hele andere bedoeling en waarde krijgt", zegt hij.
Toen de jas werd ontworpen hebben de designers "goed gekeken naar wat er op modegebied gaande was met de focus op veiligheid, vandaar de reflectie."
Anders dan andere merken die hun bedrijfsuniformen populair zagen worden, zoals DHL en Vetements, heeft Deliveroo geen plannen om een slaatje te slaan uit de nieuw verworven status.
Er is op dit moment geen officiële manier waarop gewone mensen de jassen kunnen kopen en het bedrijf heeft ook geen plannen daar verandering in te brengen.
Sommige namen zijn gefingeerd