Apple maakt fantastische hardware en software. Maar het fiasco rond het nieuwe kaartenprogramma in iOS 6 toont aan dat diensten de zwakke plek zijn van het bedrijf.

Als er binnen 24 uur na de lancering van iets nieuws een persiflerende Tumblr-site en Twitter-account zijn geopend, weet je dat je iets fout doet.

Sinds woensdag is het nieuwe kaartenprogramma van Apple beschikbaar na een update van iOS 6. De eerste reacties van gebruikers zijn niet bepaald positief te noemen. Snelwegen zijn krom, bomen lijken op rotsen en het tropische eiland Tahiti kent wel hele steile bergen.

Ook zijn staan restaurants en bedrijven op andere plekken, en is de zoekfunctionaliteit minder dan die in Google Maps. Zo weet Apple Maps niet dat met ‘Heathrow’ het vliegveld nabij Londen wordt bedoeld.

Mobiele advertentiemarkt

De kaarten van Google werden sinds de eerste iPhone standaard meegeleverd. Maar nu wil Apple eigen kaarten om zo te profiteren van de ontluikende markt van mobiele diensten die gebaseerd zijn op waar je bent.

Ook wil het een graantje meepikken van de advertentie-inkomsten die nu voor een groot deel naar Google vloeien. Mobiele advertenties via kaarten en locatiediensten namen in 2011 zo'n 25 procent van de gehele mobiele advertentiemarkt voor hun rekening, aldus Opus Research.

Weinig bedrijven met digitale kaarten

De ambitie om een eigen kaarten aan te bieden is één, maar hoe kom je aan digitale kaarten? Er zijn maar weinig bedrijven die de wereld hebben gedigitaliseerd. Het Amerikaanse Navteq is sinds 2007 in handen van Nokia, TomTom nam in hetzelfde jaar Tele Atlas over. TeleNav verkoopt hun diensten aan derde partijen, terwijl Google hun kaarten gratis beschikbaar stelt.

Apple koos voor TomTom. Geen goede zet, volgens de topman van Waze, een navigatie-app voor smartphones, dat ook data levert voor Maps in iOS 6. "Apple sloot een deal met de zwakste speler", stelt Noam Bardin tegenover Business Insider. "Ze lanceren nu met de kleinste, zwakste dataset en ze concurreren met Google, dat de beste kaartendata heeft." Een woordvoerder van TomTom legt de schuld bij Apple. Het bedrijf levert dan wel de kaarten, maar de telefoonmakers zijn verantwoordelijk voor extra functionaliteiten en 3D-beelden.

Apple moet kaarten verbeteren

Hoe het ook zij, Apple moet de eigen kaarten snel verbeteren, maar dat is geen eenvoudige klus. Het bedrijf in Cupertino werkte een jaar of drie aan iets waar Google tien jaar over deed. Google reed jarenlang met StreetView-auto's rond en gebruikte die zelfverzamelde data om de kaarten te verbeteren, vertelde het hoofd van Google Maps, Brian McClendon, recent in een interview met de BBC.

In een reactie tegen the New York Times liet Apple weten dat Maps een clouddienst is, die beter wordt naar mate meer mensen het gebruiken. Hoe dat precies werkt, is onduidelijk. Gebruikers kunnen foutieve plaatsen en locaties melden en Apple gebruikt data van OpenStreetMaps, dat werkt met crowdsourcing. Maar beide manieren zorgen waarschijnlijk niet voor de razendsnelle verbetering die nodig is.

Een betere optie is het sluiten van deals met bedrijven die specifieke landenkennis hebben, zoals Yandex. Dinsdag maakte die Russische tegenhanger van Google bekend informate over Rusland te gaan leveren voor de nieuwe kaartenapp in iOS. Yandex beschikt over een database met de locaties van restaurants, winkels en andere bedrijven. Door soortgelijke overeenkomsten te sluiten, kan Apple snel over meer lokale gegevens beschikken.

Diensten zijn het zwakke punt

Wat het fiasco rond het kaartenprogramma in ieder geval duidelijk maakt, is dat diensten de zwakke plek van Apple zijn, schrijft GigaOM.

Neem Siri, de digitale assistent die in oktober vorig jaar werd gepresenteerd samen met de iPhone 4S. De spraakherkenning werkte gebrekkig en Siri begreep ingesproken vragen vaak niet. Dat is inmiddels een stuk verbeterd, maar zo flitsend als in de reclame werkt het in de praktijk zeker niet. Een excuus: de dienst heeft nog steeds het stempel 'beta', iets dat Apple wellicht ook met het kaartenprogramma had moeten doen.

Het sociale netwerk binnen iTunes, Ping, is geflopt. Op 30 september trekt Apple daar de stekker uit. Ook MobileMe, waarmee gebruikers data zoals contactinformatie, foto's en e-mails online op kunnen slaan, was een regelrechte ramp. In de zomer van 2008 lag het systeem drie weken plat.

Steve Jobs was woest en liet dat weten aan het ontwikkelteam: "Jullie hebben Apple's reputatie door het slijk gehaald. Jullie zouden elkaar moeten haten omdat jullie elkaar hebben teleurgesteld."

Jobs zou ongetwijfeld ook niet te spreken zijn geweest over de nieuwe kaarten van Apple in iOS 6. Het concern uit Cupertino is de koning van de hardware en maakt ook uitstekende software. Maar diensten als Ping, Siri en nu ook Apple Maps halen dat hoge niveau niet.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl