De A350-1000 is het jongste model van een generatie zuinige vliegtuigen waarin veel lichte koolstofvezels worden gebruikt.
Afgelopen februari voegde Qatar Airways als eerste vliegmaatschappij de Airbus A350-1000 aan zijn vloot toe.
Nu viermotorige jets als de Boeing 747 en de Airbus A380 steeds sneller bij luchtvaartmaatschappijen uit de gratie raken, breekt het tijdperk aan van de kleinere, tweemotorige toestellen. Zij worden de nieuwe werkpaarden voor de langeafstandsvluchten. Zo verwacht Virgin Atlantic zijn 747-400’s de komende jaren te vervangen door een vloot A350-1000’s.
Tot dusver is de Boeing 777 het meest succesvolle tweemotorige vliegtuig. In totaal zijn er sinds 1994 1.988 stuks van dit model verkocht.
De meest populaire variant blijft de in 2002 gelanceerde Boeing 777-300ER. Deze jet is goed voor 42 procent van de verkopen.
De Airbus A350-1000: belangrijke Boeing-rivaal
Airbus heeft inmiddels 890 orders voor de A350 klaarliggen; daaronder 168 voor de A350-1000.
Tot de komst van de A350-1000 had Airbus eigenlijk geen goed alternatief voor Boeings 777-300ER. De A330-300 heeft weliswaar een vergelijkbare omvang, maar niet het bereik. De viermotorige A340-600 is wel vergelijkbaar wat betreft de capaciteit en het bereik, maar dit toestel is veel minder efficiënt.
Met de A350-1000 kan Airbus dus voor het eerst serieus concurreren met Boeing bij maatschappijen die hun 747's willen vervangen. Golfstaat Qatar gaat de A350-1000 naast zijn bestaande vloot van 777-300ER's vliegen.
"De A350-1000 presteert heel goed", aldus Akbar Al Baker, topman van Qatar Airways tijdens de Farnborough International Airshow in juli. "Sterker nog, het toestel presteert beter dan we voorzien hadden."
Zuinig toestel
Volgens Airbus is de A350 25 procent efficiënter bij het brandstofverbruik en 25 procent goedkoper vergeleken met eerdere generaties zoals de Boeing 777.
"Ze hebben gelijk", reageert Al Baker op de efficiencyclaims van Airbus. "Dit is ook de reden dat Boeing de 777X gelanceerd heeft: om met de brandstofefficiency van de Airbus A350-1000 te kunnen concurreren."
Qatar Airways heeft inmiddels orders klaarliggen voor 60 stuks van Boeings 777X-toestellen, die naar verwachting in 2020 operationeel zijn.
Tijdens de Farnborough Air Show toonde Airbus een prototype van de A350-1000, terwijl Qatar Airways een rondleiding gaf in één van zijn exemplaren.
Zo ziet de nieuwe Airbus A350-1000 eruit:
Airbus nam twee A350-1000's mee naar de Farnborough Airshow. Een voor een vliegdemonstratie, de ander...
...als het showmodel van Qatar Airways, de eerste afnemer van het toestel.
De eerste A350-1000 kwam in februari bij Qatar Airways in dienst.
Het showmodel is Qatar's tweede A350-1000.
De A350-1000 heeft een lengte van 78 meter, een breedte van 23,6 meter en heeft een spanwijdte van 77,3 meter.
Niet alleen is hij 7 meter langer dan zijn kleinere broertje de A350-900, de Dash 1000 heeft een robuust landingsgestel met drie assen.
Het toestel wordt aangedreven door twee zeer krachtige Rolls-Royce Trent XWB-97 motoren.
Volgens Airbus heeft de A350-1000 een bereik van 15.557 kilometer.
We nemen een kijkje binnen.
Qatar's A350s hebben zowel een business- als een economy class.
Voorin het toestel bevinden zich 46 prvate business class suites - de zogeheten QSuite.
Source: SeatGuru
Elke suite is uitgerust met een 21,5-inch scherm waarmee je zo'n 4.000 films, tv-shows en muziekkanalen kunt bekijken en beluisteren.
Dankzij een camera op het vliegtuigroer kun je op het scherm ook kijken hoe de zaken er buiten voor staan.
Elke suite heeft een stoel die je met één druk op de knop tot een bed omtovert.
Dít zijn die knoppen.
Ook de verduistering is elektrisch te bedienen.
De suites aan de randen van de cabine zijn redelijk traditioneel in hun opzet.
Maar... die in het midden zijn te configureren.
Wat zoveel wil zeggen als: de wandjes die de suites van elkaar scheiden, kunnen omlaag zodat er een gemeenschappelijke ruimte ontstaat. Bijvoorbeeld voor een zakelijke meeting...
...om samen de maaltijd te nuttigen.
Dit is een persfoto van Qatar Airways van de Qsuites.
Deze twee suites zijn ingericht om te slapen.
Wie voorbij de QSuites loopt belandt in de economy class. Waar 281 minder geprivilegeerden zitten.
Source: Seatguru