- Techbedrijven proberen mee te liften op de AI-hype door op artificial intelligence gerichte apparaten te maken.
- De gadgets worden gezien als de ‘iPhone van het AI-tijdperk’, als een manier om hardware te ontwikkelen voor de interactie met software op basis van kunstmatige intelligentie.
- Een echte opvolger van de iPhone kan een kip met de gouden eieren zijn.
- Lees ook: 3 dingen waar je rekening mee moet houden als je artificial intelligence in je bedrijf wilt gaan gebruiken, volgens de CEO van Anthropic
Een nieuwe lading van apparaten die draaien op AI-software, komt eraan. Deze hypermoderne gadgets zullen sterk afwijken van de rechthoekige blokken metaal en glas die we nu als smartphones gebruiken. Ze zullen in allerlei vormen verschijnen, omdat techbedrijven verschillende manieren van interactie met software op basis van artificial intelligence testen.
De race om de spreekwoordelijke ‘iPhone van het AI-tijdperk’ wordt aangewakkerd door de toenemende populariteit van tools zoals ChatGPT, de AI-chatbot van OpenAI.
Techbedrijven proberen op de AI-hype mee te liften door nieuwe functionaliteiten op basis van artificial intelligence in te bouwen in bestaande apparaten, of door nieuwe apparaten rond AI-software te bouwen. Prominenten in de techwereld noemen het ‘het iPhone moment‘.
Maar iedereen loopt tegen hetzelfde probleem aan: kan een AI-gadget wel het volgende ‘big thing’ zijn? Het zou de smartphone moeten vervangen en dus een revolutionaire verandering in het techlandschap moeten bewerkstelligen, vergelijkbaar met de introductie van de iPhone.
Sommige grote techbedrijven gokken er wel op. Vorige week toonde topman Mark Zuckerberg van Meta de nieuwste generatie van een slimme zonnebril van Ray Ban die voor Meta is ontworpen. Dragers kunnen met de bril praten dankzij Meta AI, Meta's gespreksassistent. Ze kunnen bijvoorbeeld real time-informatie krijgen en de bril gebruiken om beelden de livestreamen naar Facebook en Instagram.
De AI-bril is volgens Zuckerberg een stap richting een wereld gevuld met hologrammen waar je mee kunt praten. "Je krijgt interactie met mensen in de vorm van hologrammen, AI's als hologrammen, dat soort dingen", zei Zuckerberg verwijzend naar het toekomstbeeld voor de slimme bril.
Enkele dagen na de aankondiging van Meta werden prototypes van het AI Pin-apparaat van startup Humane gespot tijdens de Paris Fashion Week. Modellen droegen de gadget, die voorzien is van een camera en een speaker, maar geen scherm heeft.
Voormalig Apple-desiger Imran Chaudhri, die mede-oprichter is van Humane, demonstreerde de werking van het apparaatje in mei tijdens een TED Talk. Zo kon hij de details van een telefoongesprek op zijn hand laten projecteren, Engels naar Frans laten vertalen in een door AI gegenereerde versie van zijn stem en een samenvatting berichten en afspraken aan hem voor laten lezen met het stemcommando: "Catch me up".
De AI-pin moet volgens Chaudhri een onzichtbaar apparaat zijn dat de menselijke interactie met technologie herdefinieert, zodat mensen zich weer kunnen bezighouden "met wat echt belangrijk is".
"Waarom moet je zoeken naar je telefoon als je ook gewoon een object kunt vasthouden en vragen kunt stellen?" zei Chaudhri in zijn TedX presentatie. "Uiteindelijk lijkt het erop dat de hele wereld jouw besturingssysteem wordt."
Chaudhri is niet de enige die aan een nieuw AI-apparaat werkt. Ook OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, zou samen met voormalig hoofdontwerper van Apple Jony Ive om tafel zitten om nieuwe AI-hardware te ontwikkelen.
Als zulke grote namen gaan samenwerken, dan kunnen ze grote investeerders aantrekken. CEO Masayoshi Son van Softbank zou naar verluidt 1 miljard dollar in de samenwerking steken.
Het mysterieuze apparaat is nog niet officieel aangekondigd, maar topman Sam Altman van OpenAI zei onlangs dat het binnenkort "ondenkbaar is dat er geen intelligentie in alle apparaten en diensten is verwerkt."
De strijd om dominantie bij toepassingen van artificial intelligence
Sommige techexperts denken dat een persoonlijk AI-apparaat hetgeen is dat de iPhone opvolgt om dagelijkse computergerelateerde taken uit te voeren.
De techsector zet zwaar in op AI-hardware, vooral omdat dit een "grote rol" kan spelen in de evolutie van artificial intelligence, zegt technologie-analist Dan Ives van Wedbush Securities. Hij voorspelt dat 2024 het jaar voor AI wordt.
Maar anderen zijn sceptischer. Ze betwijfelen of AI-apparaten ooit zo populair en revolutionair kunnen worden als de iPhone.
"Persoonlijk denk ik niet dat een aparte categorie "AI-apparaat" op de lange termijn stand zal houden", zegt Thomas Haigh, een hoogleraar aan de universiteit van Wisconsin-Milwaukee. Hij doet onderzoek naar de historie van technologie en is mede-auteur van het boek:"A New History of Modern Computing."
Haigh stelt dat AI eerder "een merknaam is dan wat dan ook" - een marketingtactiek die bedrijven vaker gebruiken om geld op te halen en om onderzoek te promoten. Daarnaast kunnen iPhone-gebruikers er altijd nog voor kiezen om vast te houden aan het bekende apparaat terwijl Apple nieuwe varianten ontwikkelt met AI-functionaliteiten.
"Siri is al langer een belangrijk onderdeel van de iPhone. Het lokaal verwerken van spraakcommando's en andere apps met een AI-label zorgt er al jaren voor dat een jaarlijkse upgrade van smartphonehardware verantwoord is", zegt Haigh. "Dus op de korte termijn lijkt het erop dat de AI-trend vooral de dominantie van de smartphone zal versterken."
Hoewel de technologie achter de smartphone tot nieuwe producten heeft geleid, zoals smartwatches en fitnesstrackers, gelooft Haigh dat persoonlijke AI-apparaten aanvankelijk zullen mislukken, "voordat ze uiteindelijk slagen". Hij verwijst hierbij naar onder andere het falen van draagbare gadgets zoals Google Glass.
Techanalist Ives is het eens met Haigh. Maar hij zegt wel dat AI-hardware "in combinatie met AI-software, de komende tien jaar de kip met de gouden eieren is voor de spelers in de techwereld." Hij gelooft niet dat alle spelers even succesvol zullen zijn.
Haigh denkt dat smartphones makkelijker in het gebruik zullen blijven dan AI-apparaten voor de gemiddelde consument. Dat houdt in dat persoonlijke gadgets op basis van AI-software tijd nodig zullen hebben om interesse van het grotere publiek te wekken.
"Het dragen van een telefoon is helemaal niet zo vervelend en het is nog steeds makkelijker om er bepaalde dingen mee te doen dan met een bril, een horloge of een koptelefoon - hoeveel AI-magie je er ook overheen strooit", zegt Haigh. "Volgens mij blijft de smartphone nog zeker tien jaar dominant."