Praten over koetjes en kalfjes lijkt op het eerste gezicht onschuldig, maar is soms een cruciale vaardigheid wanneer je een baan graag hebben wil.

Waar sommigen het belang van smalltalk afdoen als kletskoek, daar bezweren anderen dat de kunst van het lichte converseren een cruciale vaardigheid is. En wel omdat praten over koetjes en kalfjes niet alleen verschillen overbrugt, maar ook omdat het afgedwongen interactie een beetje dragelijker maakt.

Sterker nog, uit recent onderzoek blijkt dat wie uitblinkt in het koetjes-en-kalfjes-gedeelte van een sollicitatiegesprek een voorsprong heeft op andere kandidaten.

En alsof dit nog niet overtuigend genoeg is, lees dan wat de senior vice-president global recruiting van Salesforce, Ana Recio, daarover te melden heeft. Salesforce is een hard groeiende, gelauwerde specialist in bedrijfssoftware voor klantenrelaties uit Silicon Valley.

Lees meer: Hoe Marc Benioff de extreem effectieve groeimachine genaamd Salesforce bouwde, dankzij de geest van Ohana

Recio, die aan het hoofd staat van een meer dan 350 koppen tellend team, neemt jaarlijks meer dan 8.000 mensen aan en heeft daar al meer dan twintig jaar ervaring mee. Onder andere bij ondernemingen als Salesforce en Yahoo!

Recio vertrouwde Business Insider toe dat ze het leuk vindt om sollicitatiegesprekken te beginnen met de vraag: "Van welke muziek word jij blij? En waarom?"

"De vraag lijkt onschuldig bedoeld om het ijs te breken, maar uit de manier waarop mensen erop reageren kun je veel halen. Bijvoorbeeld of ze passen bij jouw bedrijfscultuur", aldus Recio.

Gelukkig voor de kandidaten bestaat er geen goed of fout antwoord. Wel belangrijk daarentegen is hoe ze antwoorden. Dat zegt immers veel over hun persoonlijkheid en mogelijke match met de bedrijfscultuur.

"Voor de meeste ondernemingen is het cultiveren van een sterke bedrijfscultuur prioriteit nummer 1 om toptalent aan te trekken en te behouden. Of een kandidaat in een cultuur past is dus een belangrijk onderdeel van het sollicitatiegesprek", aldus Recio.

Lees meer: