Het jaar 2015 werd gekenmerkt door twee grote vliegtuigongelukken, maar was in historisch perspectief één van de veiligste vliegjaren van de afgelopen decennia. Dat is ook terug te zien in ranglijstjes van veilige en onveilige luchtvaartmaatschappijen.
Op 24 maart 2015 eindigde de zelfmoordvlucht van Germanwings-piloot Andreas Lubitz in een dramatische crash in de Franse Alpen, met 150 doden als gevolg; en op 31 oktober verloren 224 inzittenden het leven bij de Russische rampvlucht in de Sinaï-woestijn, hoogst waarschijnlijk als gevolg van een terroristische aanslag. Het waren de meest in het oog springende vliegtuigongelukken van 2015.
Een blik op de cijfers leert echter dat 2015 met in totaal 560 doden bij zestien fatale vluchten een relatief veilig vliegjaar was. Wat betreft het aantal vluchten met fatale ongelukken was het zelfs het veiligste jaar ooit en wat betreft het aantal te betreuren doden komt 2015 op de vijfde plaats, aldus het Aviaton Safety Network.
Weinig dodelijke vliegrampen in 2015
Bij de zestig grootste vliegtuigmaatschappijen die worden gevolgd door het Duitse onderzoeksbureau Jacdec vielen in 2015 geen dodelijke ongelukken te betreuren, zo blijkt uit de nieuwste ranglijst. Wel kenden Air Canada, Turkish Airlines en het Zuid-Koreaanse Asiana ongevallen waarbij het vliegtuig grote schade opliep. Op de ranglijst van Jacdec zakte Air Canada in 2015 daardoor van de vierde naar de zestiende plaats.
De top drie van veiligste maatschappijen (Cathay Pacific, Emirates en EVA Air) is ongewijzigd gebleven bj Jacdec. Ook KLM blijft hoog scoren met een zesde plaats op de ranglijst van het Duitse onderzoeksbureau.
Veiligste vliegmaatschappijen
Jacdec selecteert de zestig grootste luchtvaartmaatschappijen op basis van het aantal gevlogen kilometers van betalende passagiers en vergelijkt de maatschappijen op een aantal criteria voor veiligheid. Daarbij gaat het onder meer om dodelijke ongevallen, ongevallen met vliegtuigschade, schadevrije perioden en de beschikking over een veiligheidscertificaat van de luchtvaartorganisatie Iata.
Z24 heeft de volledige ranking van Jacdec, deze maand verschenen in het Duitse tijdschrift Aero International, vergeleken met die van de site Airlineratings.com. Die kwam in januari met een eigen top 20 van veiligste luchtvaartmaatschappijen waarbij alleen het Australische Quantas als winnaar werd genoemd en de overige 19 maatschappijen alfabetisch werden gerangschikt.
Airlineratings.com hanteert een sterrensysteem met zeven sterren als hoogste beoordeling. Hierbij komt een veel breder palet aan luchtvaartmaatschappijen aan bod, waaronder ook een reeks regionale maatschappijen.
Jacdec maakt een duidelijk onderscheid naar soorten ongevallen (dodelijk, niet-dodelijk, veel of weinig vliegtuigschade); Airlineratings.com heeft als onderscheidend criterium een zogenoemde landentoets opgenomen van van de International Civil Aviation Organisation (ICAO). Hierbij gaat het dus om veiligheidseisen en licentievoorwaarden die nationale luchtvaartautoriteiten hanteren.
Onderstaande tabel geeft de top 15 van veiligste luchtvaartmaatschappijen over 2015 van Jacdec en geeft ook aan hoe goed deze maatschappijen scoren op veiligheid bij Airlineratings.com.
Te zien is dat elf maatschappijen die bij Jacdec in de top 15 zitten ook bij Airlineratings.com in de top 20 zitten en de maximale zeven sterren krijgen, maar er zijn ook verschillen.
Zo staan Qatar Airways en TAP Portugal bij Jacdec op plaatsen 4 en 10, terwijl ze bij Airlineratings.com niet de maximale zeven sterren krijgen. Dit laatste heeft te maken met de wat lagere scores bij de landentoets die Airlineratings.com zwaar laat meetellen.
Onveiligste vliegmaatschappijen
Aan de onderkant van de ranglijsten valt op dat er bij de nummers 51 tot en met 60 van Jacdec zes maatschappijen zitten die bij Airlineratings.com heel behoorlijk scoren: zes of zeven sterren. Dit laat zien dat een zwakkere score bij de top-60 van grootste luchtvaartmaatschappijen niet noodzakelijk betekent dat er grote lacunes zijn op veiligheidsgebied.
Tot de zwakke broeders voor zowel Jacdec als Airlineratings.com behoren de Indonesische maatschappijen Lion Air en Garuda. Dit heeft onder meer te maken met het ontbreken van veiligheidscertificaten van koepelorganisatie IATA.
De zwakst scorende maatschappij bij Jacdec is Vietnam Airlines, een nieuwkomer op de ranglijst. Deze maatschappij krijgt van Airlineratings.com nog wel 5 sterren.
De nummer 59 bij Jacdec is de Indonesische maatschappij Lion Air en die scoort bij Airlineratings.com met één ster een stuk slechter.
Het verschil in de ratings van Lion Air en Vietnam Airlines bij Airlineratings.com heeft niet te maken met fatale incidenten, maar met het feit dat Vietnam Airlines beter scoort op de landentoets en een veiligheidscertificaat heeft van de internationale luchtvaartorganisatie Iata.
Regionale, kleinere vliegmaatschappijen
Tot slot nog een lijstje van kleinere luchtvaartmaatschappijen die bij Airlineratings.com zwak scoren, met één of twee sterren. Deze veelal regionale bedrijven ontbreken op de ranglijst van Jacdec.
Lokale, Indonesische maatschappijen domineren de groep met slechts één ster. Zo zijn Batik Air, Citilink en Kalstar Aviation allemaal Indonesisch. Andere partijen met een vlekje op veiligheidsgebied bij Airlineratings.com zijn Ariana Aghan Airlines, NOK Air (Thailand) en PNG Air uit Papoea Nieuw-Guinea.