Het Tesla Model S P100D trekt in 2,3 seconden op van 0 naar 96 kilometer per uur. Maakt dat deze elektrische vierdeurs Sedan tot een supercar?
Niet volgens de baas van de legendarische sportwagenfabrikant Ferrari: een supecar bouw je namelijk niet zomaar.
Nadat hij afgelopen week mooie jaarcijfers over 2017 had laten zien, had Ferrari-topman Sergio Marchionne een telefonische bijpraatsessie met financiële analisten. Tesla’s Sedan als superauto kwam ook ter sprake, maar Marchionne toonde zich niet onder de indruk. Eerder, tijdens de autoshow van Detroit in januari, zei Marchionne: “Als iemand een elektrische supercar bouwt, dan is dat Ferrari.”
Een opmerkelijke uitspraak, zeker nadat Tesla in november aankondigde een nieuwe Roadster in de steigers te hebben staan die – als hij daadwerkelijk gebouwd gaat worden – van 0 naar 96 kilometer kan optrekken in een verbijsterende 1,9 seconden.
Donderdag werd opnieuw duidelijk hoe Marchionne daarover denkt. Hij herhaalde zijn Ferrari-zal-de-eerste-zijn-mantra, terwijl hij en passant uithaalde naar de bediening van elektrische auto’s in het algemeen.
"Ze zijn niet geweldig. De P100D presteert fantastisch in een rechte lijn. Maar daarmee heb je eerder een elektrische spierballenwagen dan een flitsende Europese bochtenduivel zoals de ferrari 488 GTB."
Marchionne haalde ook specifiek uit naar Tesla. "Ik las een paar interessante rapporten die suggereerden dat Tesla een auto heeft die naar 96 kilometer per uur optrekt in 2,3 seconden. En die daardoor geen ruimte meer zou laten voor andere supercars."
"Ik daag iedere elektrische bestuurder uit om nét zo te rijden als wij dat met een Ferrari doen. Iedereen zal dan onmiddellijk erkennen dat de manier waarop je de auto bestuurt en bedient volledig anders is. Dus als Ferrari ooit met een elektrische wagen komt, dan zorgen we ervoor dat zowel geluid als besturing de perfecte weerspiegeling zijn van waar wij bij Ferrari voor staan."
Marchionne heeft daar een punt. Ik reed Model S in Ludicrous Mode, en dat is zeker snel. Ik bestuurde echter ook de Ferrari 488 en dat is onvergelijkbaar. Het is appels met peren vergelijken.
Van 0 naar 100 kilometer per uur haalt de krantenkoppen, omdat het voor snelheid staat. Weet je iets meer van autoprestaties, dan weet je ook dat versnelling slechts één stukje van de puzzel is. Een belangrijk stukje, zeker, maar nochtans slechts één stukje.
Neem bijvoorbeeld de zware accu's die elektrische auto's met zich meedragen - die vormen een veel grotere uitdaging voor de bediening en besturing dan de componenten van de verbrandingsmotor van een Ferrari die op verschillende plekken in het frame ingebouwd kunnen worden - en die daarmee de balans optimaliseren.
Uiteindelijk zullen Tesla en andere fabrikanten van elektrische auto's "hun eigen" Ferrari's maken. Maar dit laat onverlet laat dat Ferrari ervan overtuigd is dat - als zij ooit een elektrische auto bouwen - dat een elektrische supercar zal zijn.