Is er nog geld te verdienen met dode bomen? Jazeker, als je een nieuw onderzoek van PwC mag geloven.

Het advies- en accountantsbureau voorspelt dat de totale omzet van de wereldwijde krantenindustrie in 2016 weer gaat stijgen na jaren van daling.

Kijk maar naar de onderstaande grafiek:

kranten1

Huh? Kranten gaan weer meer geld verdienen? Hoe kan dat? Dat komt omdat er grote regionale verschillen zijn. In Noord-Amerika en West-Europa neemt het aantal lezers af, met name door de opkomst van digitale nieuwsmedia.

Maar in opkomende landen in Azië en Latijns-Amerika groeit de krantenmarkt juist. Vooral in China en India, gezamenlijk goed voor ruim 2,5 miljard aardbewoners, wil een steeds groter wordende middenklasse weten wat er in de wereld gebeurt. Dus kopen ze een krant.

kranten2

Er komen dus wereldwijd meer krantenlezers bij. Maar dat betekent niet dat alles koek en ei is. De advertentie-inkomsten blijven namelijk dalen, voorspelt PwC. De gestegen abonnementskosten kunnen dat bij lange na niet compenseren.

kranten3

Kranten proberen de overstap te maken naar internet, maar de digitale inkomsten blijven klein vergeleken met papier. In 2018 is slechts 8 procent van het abonnementsgeld afkomstig van digitaal.

kranten4

De digitale advertentie-inkomsten blijven eveneens bescheiden. En daar komt niet snel verandering in: waar de digitale reclame-omzet van uitgevers nog met 17,7 procent toenam in 2012, bedroeg de groei een jaar later nog maar 11,7 procent. Een vertraging dus. Daarom denkt PwC dat krantenbedrijven over vier jaar slechts 16 procent van hun advertentie-inkomsten uit digitaal halen.

kranten5