Heb jij voor je bedrijf een app, maar gebeurt er eigenlijk niet zoveel mee? Vergis je niet: zakendoen wordt steeds meer iets waarbij smartphones een sleutelrol spelen.
Bertrand Schmitt kan het weten, want hij is mede-oprichter en bestuursvoorzitter van App Annie, een data-analysebedrijf dat meet hoe apps presteren. Business Insider sprak met hem over de duizelingwekkende groei van mobiel internet.
Hoewel we gemiddeld slechts zo’n 30 tot 39 apps gebruiken, waarvan een paar intensief, blijft de tijd die we aan apps besteden almaar stijgen. Zo keken Nederlanders in de eerste drie maanden van dit jaar gemiddeld één uur en vijftig minuten per dag naar apps, aldus Schmitt.
Vandaag de dag zijn er zo’n 3,4 miljard mensen ter wereld met een mobiele telefoon. En Schmitt ziet dat aantal nog wel even doorgroeien. Naar het dubbele, in 2021. Zo vertelt de Fransoos vanuit het kantoor aan de Utrechtse gracht, één van de vijftien locaties in dertien landen van App Annie met in totaal 450 werknemers.
“Onze verwachting is dat er over vijf jaar 6,3 miljard mensen een smartphone hebben”, aldus de CEO die vlot Engels praat met zwaar accent. Om even een beeld te schetsen: het gaat dan om alle mannen, vrouwen en kinderen tussen de 5 en 75 jaar. Het klinkt als onmogelijk, maar volgens Schmitt staat het toch echt te gebeuren.
App Annie
Schmitt is niet de eerste de beste. Hij groeide op in Frankrijk, maar kwam tot het idee van App Annie in Beijing in 2009. Nadat hij een tijdje in Oost-Azië had doorbracht, was het voor hem niet meer dan logisch dat mobiele technologie dé toekomst was voor miljarden mensen.
De Fransoos zag al snel een gat in de markt. Veel app-bouwers maakten een app, gooide die in een appwinkel bij Apple en Google, maar wisten vervolgens totaal niet hoe de app presteerde. Schmitt ontwikkelde App Annie, een bedrijf dat inzichten geeft in zaken zoals het aantal downloads, hoe de app wordt gebruikt en hoe dat te vergelijken valt met andere succesvolle apps. Met klanten als Facebook, Twitter, Google, Amazon, McDonald's en Coca Cola, én de bijbehorende data, is het niet gek dat App Annie al jarenlang marktleider is.
Eerder vergeleek Schmitt de functie van App Annie binnen de app-economie met de goudkoorts in Noord- en Zuid-Amerika tussen de 17de en 19de eeuw. Toen had je óók gidsen die je vertelden naar welke gebieden je wel en niet moest gaan.
Veranderende businessmodellen
“We verwachten meer consumer facing business. Bedrijven kunnen niet achterblijven en gaan hier meer aandacht aan besteden. Het kan echt businessmodellen veranderen”, vertelt Schmitt, omringt door smartphones, iPads en laptops. “Als je kijkt naar de VS, dan zal het niet lang meer duren voordat je je hamburger van McDonald's via de app koopt. Het filiaal start met het maken van de burger gebaseerd op waar jij je met je telefoon bevindt.”
Dat is van enorme invloed op de klanttevredenheid. Schmitt: “Je hoeft niet in de rij te wachten, het kost minder tijd om op je bestelling aan te nemen en McDonald's kan direct met je communiceren over acties, bijvoorbeeld met een notificatie die gratis is. Je hoeft mensen niet meer via tv-spots te herinneren om terug te komen bij McDonald's.”
En zo zijn er meer voorbeelden. Op dit moment gebruikt al tien procent van de klanten van Starbucks de mobiele app. Schmitt: “Dat verandert de dynamiek, vooral in grote steden, van hoe mensen Starbucks gebruiken.”
De tijd die mensen besteden in apps zal verdubbelen, van wereldwijd 1,6 uur per dag naar 3,5 uur per dag in 2021. Dit zorgt er volgens Schmitt ook voor dat de inkomsten aan in-app aankopen zullen verdrievoudigen naar 201 miljard dollar in 2021.
mCommerce
“Maar het kan nog veel grootser, als we kijken naar mCommerce”, zegt Schmitt glunderend. Dus alles wat te maken heeft met handel via smartphones. De baas van App Annie moet bekennen dat de cijfers die op zijn iPad prijken gigantisch zijn. “Dit jaar gaat het om een markt van 2.300 miljard dollar. We denken dat dit nog veel harder gaat groeien, naar 6.000 miljard dollar in 2021.”
Bij mCommerce moet je denken aan de reclamemarkt die gebruik maakt van apps, maar ook het boodschappen doen via apps van winkels als PicNic en Albert Heijn, je bankzaken regelen en eten bestellen via je smartphone, shoppen bij Zara en series kijken via Netflix.
Schmitt legt uit waarom je, zeker in de detailhandel, eigenlijk niet meer om investeren in je app heen kunt: “Er zijn twee fenomenen: allereerst wordt eCommerce steeds meer mCommerce én eCommerce en mCommerce worden een steeds groter onderdeel van de gewone commercie.”