Afgelopen week rolde het nieuwe model van autofabrikant Tesla voor het eerst van de band. Voor ruim dertigduizend euro staat de volledig elektrisch aangedreven Model 3 bij jou voor de deur.
Tesla wil met dit goedkopere model een breder publiek aanspreken. Qua uiterlijk lijkt dat te zijn gelukt. Er worden op dat gebied al vergelijkingen gemaakt met de goedkope auto’s van andere merken.
De Model 3 kost wel al gauw negenduizend euro meer dan een vergelijkbare standaarduitrusting van een ander merk. “De extra kosten bij de Model 3 zitten vooral in de extra grote batterij die ervoor zorgt dat je 320 kilometer kan rijden zonder op te laden”, aldus Tesla.
De Mazda 3 is qua uiterlijk vergelijkbaar met de Model 3. Die kan je in Nederland vanaf ruim twintigduizend euro aanschaffen, maar dan rij je natuurlijk niet elektrisch.
Je denkt misschien: waarom betaal ik pakweg tienduizend euro meer voor een auto die er eigenlijk hetzelfde uitziet als veel andere auto's ?
Maar dat is nou juist het punt. Tesla maakt geen totaal andere auto's. Ze hebben misschien een aantal speciale dingen. Bij de Model X SUV gaan de deuren bijvoorbeeld omhoog open, maar over het algemeen zijn de auto's van Tesla qua uiterlijk niet heel anders dan de andere auto's die op de weg rijden.
Er zijn twee redenen waarom Tesla geen spannende auto's maakt. Ten eerste wist het Californische bedrijf van tevoren dat men niet verschillende modellen van de Model X ging maken. Er waren ook geen plannen voor updates om de vijf tot zeven jaar, zoals veel grote autofabrikanten doen.
Ten tweede wilde Tesla bewust geen futuristische auto maken, zoals de BMW i3 hierboven. Met de nieuwe Model 3 wil Tesla mensen aanspreken die anders voor de BMW 3-serie, de Audi A3 of een Toyota Corolla zouden kiezen.
De achterkant van de Tesla is van groot belang. Verschillende andere, smallere sedans hebben nu ook het typische 'fastback'-silhouet overgenomen. De Mazda 3 uit 2017 lijkt er bijvoorbeeld veel op.
Voor wat het waard is, met de aerodynamica van de Model 3 zit het wel goed. Dit komt het bereik van de auto ten goede. Ook heb je in het nieuwe model meer ruimte voor de koffers in de achterbak.
Tesla heeft zich altijd gefocust op het hier en nu. Het is bewust geen merk geworden voor de toekomst. Aan die keuze dankt de maker van elektrische auto's waarschijnlijk mede zijn succes.