Voor BlackBerry, de uitvinder van de proto-smartphone, viel dit jaar definitief het doek. Twitter sloeg z’n vleugels uit op de beurs en minitablets werden populairder dan ooit. De belangrijkste techontwikkelingen van 2013 in 7 grafieken.
2013 was geen jaar van waarlijk revolutionaire nieuwe apparaten. Maar uiteraard stond de techsector niet stil.
Techreus Microsoft trakteerde de wereld op een cliffhanger voor 2014: wie wordt de opvolger van de iconische topman Steve Ballmer? Andere grootheden als Apple, Samsung en Google deelden plaagstoten naar elkaar uit, maar dit alles zonder knock-outs, bij gebrek aan baanbrekende innovaties.
Op de markt voor smartphones en andere mobieltjes was 2013 vooral een jaar van duidelijke verliezers. De laatste poging van BlackBerry om het kwijnende bedrijf met nieuwe modellen op te trekken, mislukte faliekant. Het Finse Nokia koos eieren voor z’n geld en trok zich terug uit de smartphonemarkt.
In het drukke speelveld van de sociale-netwerksites viel vooral de beursgang van Twitter op. Een overzicht in 7 grafieken.
1. Windows Phone vs. BlackBerry
De strijd om plek drie op de markt voor besturingssystemen van smartphones lijkt beslist. De Windows Phone van Microsoft wint het van Canada's BlackBerry. Cijfers van marktonderzoek IDC laten zien dat er in 2013 meer telefoons met Windows Phone naar winkels zijn verscheept dan met BlackBerry OS.
Windows Phone is het afgelopen jaar bezig geweest aan een stille opmars. BlackBerry daarentegen ging hard bergafwaarts. Het bedrijf dat vóór de komst van de iPhone de geboorte van de smartphone inluidde, werd in 2013 weggevaagd. Voor 2014 kan het in memoriam alvast geschreven worden.
Beide besturingssystemen, BlackBerry en Windows Phone, vallen overigens in het niet bij de twee giganten op de smartphonemarkt: Google's besturingssysteem Android, dat op gepaste afstand wordt gevolgd door Apple's iOS.
2. Nokia verkocht aan Microsoft
Dé vaandeldrager van Windows Phone, de telefoons van het Finse Nokia, vond dit jaar een nieuwe eigenaar: Microsoft. De mobiele tak van Nokia werd overgedaan aan de Amerikaanse techreus. Nokia gaat verder als maker van telecomapparatuur.
Net als BlackBerry was Nokia in een niet zo ver verleden toonaangevend. In het tweede kwartaal van 2010 was Nokia nog marktleider op de markt voor mobieltjes. Maar de Finnen hebben de versnelling die is ingezet door Apple en Samsung gemist.
De smartphonemarkt is in een razend tempo gegroeid. Nokia kon het niet bijbenen. De samenwerking met Microsoft via Windows Phone was een noodgreep.
Ironisch is dat voormalig Nokia-topman Stephen Elop zelf terugkeert bij Microsoft. De merknaam Nokia verdwijnt in ieder geval van de smartphonemarkt. Al blijven de Finnen wel simpele mobieltjes maken, als telecommaker zal de naam Nokia langzaam naar de achtergrond verdwijnen.
3. Chinese invasie op smartphonemarkt
Eind 2012 al ingezet, nu bevestigd. Wie het goed doet in China, de grootste smartphonemarkt ter wereld, scoort automatisch ook goed op wereldwijde lijstjes. Huawei, Lenovo, ZTE, Xiaomi zijn zomaar wat namen van Chinese spelers die binnenlands sterk presteren.
In het derde kwartaal van 2013 waren de vier grote analistenbureaus het eens over de wereldwijde top vijf van smartphonefabrikanten. Twee daarvan kwamen uit China: Huawei en Lenovo. Ook ZTE behoorde eerder tot de top vijf.
Ook andere spelers zoals LG en Sony roeren zich weer. Per saldo knabbelden alle kleintjes dit jaar aan het dominante marktaandeel dat het Koreaanse Samsung en iPhonemaker Apple samen hebben. Dat gezamenlijke marktaandeel nam in 2013 verder af, voornamelijk omdat Apple terugzakt.
Samen zitten Samsung en Apple nog wel ruim boven de 40 procent van de smartphoneverkopen, maar de trend is omlaag.
Smartphones worden steeds meer een hebbeding voor de massa en dat komt met name Chinese spelers ten goede. En Samsung, dat in elke productcategorie aanwezig is. Apple kiest vooral voor dominantie in het duurdere, kwalitatieve segment, ook als dat ten koste van de verkoopvolumes gaat.
4. Het ongelijk van Steve Jobs: meer kleine dan grote tablets verkocht
Wijlen Steve Jobs van Apple, de man die aan de basis stond van de lancering van de iPad, had een duidelijke mening over de gewenste afmetingen van tabletcomputers. De oorspronkelijke iPad had volgens Jobs het ideale formaat. Een kleinere tablet van 7-inch was volgens hem alleen bruikbaar als-ie werd geleverd met schuurpapier om de vingers van mensen vier keer zo klein te maken.
Volgens de Apple-oprichter zou het iOS-besturingssysteem niet volledig uit de verf komen op een kleine tablet. De knoppen op een scherm mochten niet te klein worden, anders zou je niet meer prettig kunnen swipen en pinchen.
Apple, dat de tabletmarkt openbrak, hield lang vast aan het formaat van de iPad, dat een scherm heeft van 9,7 inch. Maar langzaam kwamen er kleinere tablets van concurrenten op de markt die goed verkochten, zoals de Nexus 7 van Google en de Galaxy Tab van Samsung.
De consument bleek behoefte te hebben aan een kleinere, lichtere en vooral goedkopere tablets. Apple zag dat uiteindelijk ook in en kwam in oktober 2012 met de iPad Mini.
Uit cijfers van IDC blijkt hoe goed kleine tablets verkopen in vergelijking met hun grotere broers. Volgens de marktonderzoeker zullen er dit jaar 124,9 miljoen tablets verkocht worden met een scherm tussen de 7 en 8 inch. Van tablets groter dan 8 inch gaan er naar verwachting 96,7 miljoen over de toonbank.
Voor 2017 voorspelt IDC dat het gat tussen beide formaten nog groter wordt. Van de kleine tablets worden er over vier jaar 218,6 miljoen stuks verkocht, tegenover 167,7 miljoen van 8 inch of groter.
Er is echter nog hoop voor tablets als de originele iPad. De trend kan volgens IDC omkeren door de toenemende populariteit van grotere smartphones, zogenoemde ‘phablets’. ”De opkomst van grote telefoons kan consumenten richting grotere tablets duwen, omdat het verschil tussen een smartphone van 6 inch en een tablet van 7 inch niet groot genoeg is om de aankoop van allebei te rechtvaardigen.”
5. PC voelt druk van opmars tabletcomputer
Voor veel mensen zijn laptops en desktopcomputers nog de favoriete 'werkapparaten'. Maar de opmars van de tabletcomputer knaagt wel aan de dominantie van de pc. Bij de keuze voor een nieuw apparaat wint de tablet het steeds vaker.
In het eerste kwartaal van dit jaar leek het er zelfs op dat de tablet de pc bij de wereldwijde verkopen zou inhalen. Maar door een mild derde kwartaal weet de pc voorlopig toch de tablet van het lijf te houden. Onderzoeksbureau IDC schat dat er dit jaar bij elkaar zo'n 385 miljoen desktops en laptops verkocht worden, tegen bijna 230 miljoen tablets. Analisten rekenen er nu op dat de tabletverkopen in 2015 de pc-verkopen voorbij zullen snellen.
6. Google 15 jaar: feestje voor beleggers
Google werd in 2013 vijftien jaar oud. In die periode groeide Google uit van een obscuur zoekproject aan de universiteit van Stanford tot een miljardenbedrijf waar miljoenen mensen dagelijks mee te maken hebben.
De kern van het succes is de ijzersterke zoektechnologie. Google gaf bij de lancering in 1998 veruit de beste zoekresultaten op het ontluikende web. In plaats van te kijken op welke pagina de zoekterm het vaakst voorkomt, gebruikte de zoekmachine van Larry Page en Sergey Brin een andere methode om sites te rangschikken. Google telt hoe vaak er naar een pagina is gelinkt. Hoe vaker dat is gebeurd, hoe belangrijker mensen de pagina vinden.
Google is bekend vanwege de zoekmachine. Maar in de kern is het een advertentiebedrijf. Google verdient bakken met geld door advertenties bij zoekresultaten te tonen. Hoewel ook Google hard moet werken om snelle veranderingen op de advertentiemarkt bij te benen, zoals de verschuiving richting mobiele apparaten, hadden beleggers dit jaar veel vertrouwen in het bedrijf, getuige de sterke koersontwikkeling.
(klik voor vergroting)
7. Facebook adverteert mobiel, Twitter naar de beurs
Google probeerde in de afgelopen kwartalen de daling in de prijzen van advertenties die getoond worden op pc's te compenseren met een hoger aantal kliks. Dat lukte, maar het lijkt een lapmiddel. Het zoekbedrijf moet uitvinden hoe het meer geld kan verdienen met mobiel.
Concurrent Facebook, de grootste sociale netwerksite ter wereld, is dat gelukt: 41 procent van de inkomsten van de socialenetwerksite komen inmiddels uit mobiel.
In een zorgvuldig gehypte beursgang met een relatief lage introductiekoers, wist Twitter van zijn beursdebuut een groot succes te maken. Het feit dat Twitter nog fors verliesgevend is, kon het enthousiasme van beleggers niet temperen, al zag het Twittersprookje er op de beurs in de laatste dagen van 2013 iets minder mooi uit.
(klik voor vergroting)
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl