De Alkmaarse startup Beer in a Box gaat op zoek naar geld. Via crowdfunding wil het bedrijf in speciaalbieren minimaal 98.000 euro ophalen.
Met de investering wil Beer in a Box het merk, de werkwijze op basis van smaakprofielen en het platform uitbouwen. Dat moet leiden tot een groei van ‘enkele honderden vaste klanten’ nu naar 2.000 eind dit jaar, zegt mede-oprichter Tim Remmerswaal.
“We willen over drie jaar 200.000 dozen per jaar verkopen”, zegt Remmerswaal. Nu zijn dat er per twee maanden tussen de 300 en 350 via vaste klanten, ‘enkele honderden’ via losse verkoop en enkele duizenden via relatiegeschenken tijdens de feestdagen aan het einde van het jaar.
Beer in a Box startte in 2015. Om de twee maanden voorziet het bedrijf haar klanten van een nieuwe box met 6, 10 of 12 speciaalbieren vanuit de hele wereld. Die dozen worden samengesteld op basis van smaakprofielen.
Het Alkmaarse bedrijf zit in een nog altijd groeiende markt. De consumptie van speciaalbier in Nederland stijgt al jaren. Vorig jaar kende de sector een groei van 12,6 procent ten opzichte van 2015, becijferde brancheorganisatie Nederlandse Brouwers. Het aantal bierbrouwers steeg tussen 2007 en nu van 90 naar 370, een verviervoudiging, weet het CBS.
Beer in a Box zegt mensen te willen 'helpen om de pareltjes te ontdekken en constant nieuwe bieren te kunnen proeven'.
Waarom kiezen jullie voor crowdfunding? In deze groeiende speciaalbiermarkt is 100.000 euro toch redelijk eenvoudig bij een bank te lenen?
"We hebben goede gesprekken gehad met enkele banken, maar crowdfunding is een leukere en sympathiekere manier om investeerders te vinden. Via crowdfunding praat je over je product, in plaats van over Excelsheets."
"Uiteindelijk willen we naar een aandelenconstructie, maar daarvoor willen we eerst de waarde van ons bedrijf bepalen via deze route. Het zou tof zijn als we eens per jaar 200 tot 250 aandeelhouders hier kunnen uitnodigen om te praten over ons bedrijf. We zijn dus niet afhankelijk van deze crowdfunding, maar het is wel de route die we liever bewandelen."
Jullie willen je bereik vergroten. Op welke manier?
"We horen vaak: wat een leuk concept, maar waarom ken ik het niet? We werken nu met lage marketingbudgetten. Afgelopen december gaven we 150 euro uit aan marketing en dat leverde ons een verkoop op van enkele duizenden dozen. De budgetten gaan omhoog en we richten ons met name op online marketing. Zo nu en dan staan we op markten om daar fysiek te laten zien wat voor doos het is en we houden bierproeverijen."
Jullie zijn niet de enige startup in de speciaalbiersector. Een stevige concurrent is het Amsterdamse Beerwulf dat sinds kort reclame op tv maakt en zich gesteund weet met miljoenen van Heineken. Zijn zij een bedreiging voor jullie?
"Dat is inderdaad een flinke concurrent, maar ze maken ook de markt. We zien dat het zoekvolume naar speciaalbier stijgt als zij een grote reclamecampagne starten. Daar profiteren we ook van."
Jullie willen ook investeren in jullie werkwijze. Hoe werken die smaakprofielen?
"Klanten geven via een soort smaakquiz aan wat ze lekker vinden in hun bier. Een chocoladesmaak, een bittere smaak, etc. Het smaakprofiel is ontwikkeld door biersommeliers, brouwers, liefhebbers en datawetenschappers. Aan de hand van de data krijgen klanten een doos thuis."
"De meeste mensen beginnen met licht bier, zoals witbier, gaan via bok en IPA naar donker bier. Wat we zagen was dat klanten afhaakten, omdat ze te snel bij de donkere bieren uitkwamen die ze te moeilijk vonden. We blijven onderzoek doen naar die smaakcurve."
"We hebben nu achttien verschillende basisdozen, variërend in grootte en samenstelling, smaak dus. Via onze app kunnen klanten aangeven wat ze van het bier vinden. Daar leren we van."
Over de app gesproken, die krijgt na de crowdfunding ook een boost. Wat gaan jullie daaraan verbeteren?
"We zijn nu nog van het principe: one app to rule them all. Straks werken we ook met een webvariant waarop klanten hun commentaren kunnen geven. Niet iedereen vindt het prettig om via een app te werken. Daarnaast willen we reviews op andere platformen, zoals Untappd, gaan koppelen aan onze data."
Remmerswaal geeft aan dat het Beer in a Box nog geen winst maakt. De looptijd van de lening via de crowdfundingsactie is 36 maanden en levert een totaalrendement van 12 procent over drie jaar. De minimale inleg bedraagt 50 euro. Bij het schrijven van dit artikel was bijna veertig procent van de gewenste 98.000 euro binnen.