ANALYSE – We zijn nu zo’n twee weken bezig met de soap rond het plan van Tesla-baas Elon Musk om de maker van elektrische auto’s van de beurs te halen.
Dat de excentrieke Musk geen zin heeft om de baas van een beursgenoteerd bedrijf te zijn, hoeft geen verbazing te wekken. Maar de recente ontwikkelingen zijn wel behoorlijk bizar.
Het idee om Tesla van de beurs te halen (of zo je wil: het non-idee, dan wel het theoretische idee) is bijzonder complex. Musk wil de grote aandeelhouders van Tesla zo ver krijgen dat ze accepteren dat hun aandelen niet meer publiekelijk verhandelbaar worden op de beurs. Wie niet wil meedoen, kan worden uitgekocht.
Deze gedachte maakt de hele operatie minder prijzig, omdat niet alle aandelen hoeven te worden opgekocht om Tesla van de beurs te halen. Bij een koers van 420 dollar per aandeel is Tesla 80 miljard dollar waard, gebaseerd op het aandelenkapitaal (71 miljard dollar) en de uitstaande obligatieleningen.
Als alleen minderheidsaandeelhouders op de beurs hoeven te worden uitgekocht kost de operatie naar schatting nog ‘maar’ zo’n 15 tot 20 miljard dollar, als je dat op een bierviltje uitrekent.
Musk zegt dat hij met beleggers praat. En intussen gonst het van de geruchten en speculaties: van onderzoeken van de beurswaakhond SEC tot vragen over hoeveel geld bankiers en advocaten aan deze soap zullen overhouden.
Bij dit alles is het de moeite waard om toch nog eens naar het scenario te kijken dat ik voor het gemak 'Mighty Eagle' noem.
Apple kan Tesla opslokken
Mighty Eagle is een belangrijke figuur uit het spelletje Angry Birds. Voor niet-ingewijden: Mighty Eagle fungeert als de supervogel die met één geweldige klap varkentjes kan wegvagen die zich hebben verschanst in hun vestingwerken.
Voor Tesla is Apple het equivalent van Mighty Eagle. Eerlijk is eerlijk: ik ben wat dit betreft 180 graden gedraaid. Het idee dat Apple zich opwerpt als koper van Tesla heb ik lang afgedaan als de zoveelste Silicon Valley-fantasie die zakenbankiers graag koesteren.
Maar er beginnen nu toch een paar puzzelstukjes in elkaar te vallen. Apple heeft een eigen autoproject dat op een dood spoor lijkt te zitten. En Tesla heeft zichzelf klemgezet door in het openbaar te speculeren over een waanzinnig plan om het bedrijf van de beurs te halen.
De waanzinnig complexe deal versus de extreem eenvoudige deal
Appeltje-eitje: Apple kan doodeenvoudig 420 dollar per aandeel bieden voor Tesla (71 miljard dollar). Dat kan helemaal in contanten, in aandelen Apple of deels in contanten en deels in aandelen Apple. De maker van de iPhone en de iPad heeft een oorlogskas van zo'n 250 miljard dollar en is op de beurs een slordige 1.000 miljard dollar waard.
Misschien zijn er aandeelhouders van Tesla die aarzelen om hun stukken in te ruilen voor aandelen Apple, omdat ze geloven dat ze daarmee een enorm groeipotentieel opgeven. Maar vroege aandeelhouders van Tesla hebben al een rendement van 1.000 procent kunnen maken. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er nog zo'n rit in het vat zit.
En Apples eigen autoproject, binnen het bedrijf bekend als Project Titan? Business Insiders Kif Leswing meldde afgelopen week dat er geruchten de ronde doen over de introductie van een Apple Car in 2023. Maar dat lijkt hoog gegrepen: zelfs van Apple kun je niet verwachten dat het vijf jaar tijd een compleet nieuwe auto op de markt brengt. Gevestigde automakers doen veel langer over het traject van de tekentafel tot de marktintroductie.
En waarom zou Apple zich daar eigenlijk op storten? De risico's zijn aanzienlijk en niemand zit er echt op te wachten.
Tesla biedt een hoop interessants voor Apple
Je kunt Tesla niet 'goedkoop' noemen bij een prijs van 420 dollar per aandeel en een marktwaarde van 71 miljard dollar. Maar bedenk wel dat Tesla heeft laten zien dat het opzetten van een nieuw autobedrijf een bijzonder kostbare zaak is.
Door Tesla over te nemen krijgt Apple direct toegang tot een automaker die in essentie zo'n 100.000 luxe elektrische wagens per jaar maakt, met uitzicht op een productie van 200.000 stuks per jaar in 2018 en 2019.
Apple-topman Tim Cook zou ook toegang krijgen tot het commerciële netwerk van Tesla-winkels en het oplaadnetwerk met superchargers voor de accu's, een batterijfabriek in Nevada en een bedrijf dat zich met zonne-energie bezighoudt. Ofwel: Apple zou meteen een voet tussen de deur hebben in de wereld van de duurzame energieopwekking.
Ook niet verkeerd: Apple zou z'n kwartaalomzet per direct met zo'n 4 tot 5 miljard dollar kunnen verhogen. En omzetgroei is iets dat Apple wel kan gebruiken.
Tesla = Apple Car
Gelet op Apples tamelijk zielige pogingen om iets met auto's te doen, kan de belangrijkste reden om Tesla in de lijven wel eens de volgende zijn: Tesla maakt de Apple Car.
Dat de twee merken naadloos op elkaar aansluiten, is zo klaar als een klontje. Er zijn geen publieke data beschikbaar, maar ik durf de stelling wel aan dat vrijwel alle Tesla-bezitters ook klanten zijn van Apple.
Blijft de vraag: gaat het ook gebeuren, een overname van Tesla door Apple? De kans is waarschijnlijk niet erg groot. Maar Elon Musk heeft wel z'n prijskaartje genoemd en er komt niet zo heel vaak de mogelijkheid voorbij om een autofabrikant te kopen.
Apple heeft nog nooit een echt grote overname gedaan. Dat zit niet in het DNA van het bedrijf. Aan de andere kant lijkt het erop dat elektrische auto's, zelfrijdende auto's en autodelen belangrijke groeimarkten zijn in de éénentwintigste eeuw. Als Apple Tesla koopt, wordt het bedrijf van wijlen Steve Jobs in een klap een sleutelspeler met grote invloed op de toekomst van de transport- en energiesector.
En Tim Cook zou Elon Musk redden uit de klauwen van... Elon Musk.