- De Quarter Pounder van McDonald’s zorgt voor de nodige problemen in de Verenigde Staten.
- De populaire burger wordt in verband gebracht met een dodelijke uitbraak van de E. coli-bacterie.
- McDonald’s heeft de afgelopen jaren juist zwaar ingezet op de Quarter Pounder als verkoopkanon.
- Lees ook: Een fotojournalist bezocht meer dan 100 restaurants van McDonald’s over de hele wereld: dit zijn 10 bijzondere items op de internationale menu’s
McDonald’s zet de laatste jaren vooral in de VS groots in op de Quarter Pounder. Deze iconische hamburger is meer en meer onderdeel van reclame-uitingen en vertegenwoordigt een belangrijk deel van de Amerikaanse omzet van de fastfoodketen. Tenminste, tot eerder deze week toen bekend werd dat de hamburger in verband wordt gebracht met een dodelijke uitbraak van de E. coli-bacterie in de VS.
McDonald’s blies de Quarter Pounder in 2018 nieuw leven in door een vernieuwde versie te lanceren. Dat bleek een succes en leidde in de eerste maand na de introductie tot een verkooptoename van 50 procent, meldde het bedrijf destijds.
Sindsdien zijn de Quarter Pounder en andere ‘klassiekers’ als de Big Mac goed voor meer dan 70 procent van alle verkochte etenswaren in de belangrijkste markten waar de fastfoodketen actief is. Dit onderstreept de haast die geboden is om de perikelen rond de E. coli-uitbraak aan te pakken.
Ook beleggers voelen het belang effectief crisismanagement: het aandeel van McDonalds zakte met bijna 7 procent op de beurs, in reactie op het nieuws dat McDonalds de Quarter Pounder tijdelijk van het menu haalt in meerdere Amerikaanse staten.
"De Quarter Pounder is enorm belangrijk in het productaanbod van McDonalds", zegt horeca-analist John Gordon van Pacific Management Consulting Group tegen Business Insider. Volgens Gordon kan een deuk in de reputatie van de Quarter Pounder een negatieve uitwerking hebben op de verkoopcijfers.
Op dinsdag plaatste McDonald's een bericht van topbestuurder Cesar Piña. Volgens Piña zou E. coli mogelijk zijn voorgekomen in de gesneden uitjes die op de Quarter Pounder gebruikt worden. De groente zou van een leverancier komen die slechts aan drie distributiecentra levert.
De Quarter Pounder: hernieuwd succes
De Quarter Pounder bestaat al sinds 1971. In dat jaar bedacht franchisenemer Al Bernardin de burger in zijn McDonald's-restaurant in de Californische stad Fremont.
In maart 2018 veranderde McDonald's het recept van de bekende burger. De keten zou voortaan geen ingevroren vlees, maar vers vlees gebruiken. De aanpassing was een reactie op concurrenten die ook vers vlees gebruiken.
De ogenschijnlijk eenvoudige wijziging vereiste een aanzienlijke aanpassing van de keukens in de restaurants. Er moesten nieuwe handgereedschappen komen en andere koelkasten geplaatst worden. Daarnaast werd acteur John Goodman ingehuurd om de reclamecampagne rond dit alles in te spreken.
Een jaar na de aanpassing liet McDonald's weten dat er in het eerste kwartaal van 2019 zo'n 40 miljoen Quarter Pounders meer waren verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Normaliter geeft de fastfoodketen geen specifieke verkoopcijfers van individuele menu-items. Toch hint het bedrijf in presentaties voor beleggers keer op keer op het belang van de 'klassiekers' zoals de Quarter Pounder en de Big Mac.
In 2020 vertelde het hoofd van de internationale tak van McDonalds dat producten die langere tijd op de menu's staan, goed zijn voor zo'n 70 procent van de omzet uit voedselproducten in de belangrijkste markten. "Onze klassiekers zijn het hart van het bedrijf", zei Ian Borden destijds.
Uitbraak van E. coli heeft tot nu toe één leven geëist
Volgens het Amerikaanse gezondheidscentrum CDC zijn er tot nu toe 49 mensen in tien Amerikaanse staten ziek geworden door de E. coli-bacterie in Quarter Pounders. Tien mensen belandden door een besmetting in het ziekenhuis en één persoon is overleden.
Hoewel de gezondheidsdienst vermoedt dat de uitbraak vele malen groter is, voorziet analist Gordon geen grote problemen voor McDonald's. Hij denkt dat het blijft bij een tijdelijke dip de verkoop van de 'klassieker'.
De merknaam McDonald's is een van de meest waardevolle ter wereld, maar betekent niet dat dit soort problemen futiel zijn. Volgens Gordon kan de E. coli-uitbraak het imago van de restaurantketen wel degelijk beschadigen en zal het tijd kosten om dat te repareren.